Waarom je niet blij wordt van je SEO-teksten – en je lezers ook niet

Je hebt gehoord van je webdesigner dat je ‘iets moet’ met SEO.
Je hebt vernomen dat het belangrijk is om zoekwoorden dikwijls te laten terugkomen op je website en dus in je blogs. Om aan ‘on-page optimalisatie’ te doen. Maar je wordt niet blij van je schrijfsels op je website. En je lezer ook niet.

Herkenbaar? Dat is omdat je de verkeerde taal spreekt.

Dat je rekening wilt houden met Google is logisch.
Als het voor je business belangrijk is dat mensen je online vinden, dan wil je goed gevonden worden in Google. En wat doe je dan? Zelf googelen natuurlijk :) Op vragen zoals:

❓ "Hoe kan ik mijn blogs optimaliseren voor zoekmachines?"
❓ "Hoe gebruik ik ChatGPT om beter te scoren in Google?"
❓ "Welke zoektermen heb ik nodig om beter gevonden te worden?"
❓ "Is het belangrijk om veel zoektermen in mijn content te verwerken?"
❓ "Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website hoger komt in de zoekresultaten?"
❓...

Maar zoekmachinevriendelijk schrijven is niet zaligmakend
 
Wil je content maken die goed scoort bij de zoekmachines? Of ben je heel ambitieus en wil je misschien zelfs op #1 komen in Google? Dan heb je wellicht een lijstje met zoektermen bij de hand. Dat lijkt nuttig maar is het niet.

Want je uitgangspunt is dan: “Wat wil Google?” in plaats van: “Wat wil Gerda*?” (*of Geert of hoe je ideale klant ook mag heten.)

Je ideale klant wil geen saaie teksten van jou
Gerda wil geen zoekwoorden maar wél woorden die haar raken, prikkelen, nieuwsgierig maken, doen nadenken, aan het lachen brengen, verrassen, laten dromen, uit haar tent lokken, doen schrikken, confronteren, een lampje doen branden… Kortom: blogs die de aandacht trekken.

Als je schrijft voor mensen – converserend, verhalend, verhelderend… –, dan lezen ze verder. Ze blijven zelfs langer op je website omdat ze iets hebben aan je blogs en meer van je willen lezen.

En weet je wat? Dat ziet een zoekmachine zoals Google.

Google meet en merkt hoelang iemand op je website is.
Op basis van de tijd die iemand op je website doorbrengt berekent de zoekmachine hoe interessant je content is. Als je erin slaagt om met aansprekende blogs mensen langer bij je te houden, dan belonen de algoritmes je daarvoor.

Met andere woorden: door je lezer een plezier te doen, maak je meteen ook Google blij. En krijg je een hogere positie in de zoekresultaten.

Dus je hoeft je niet te focussen op allerlei SEO-technieken want het allerbelangrijkste bij SEO is: ervoor zorgen dat je websitebezoekers van jou uitstekende content krijgen.

Samengevat: Schrijf niet voor zoekmachines of algoritmes.
Maak content voor mensen. Schrijf gewoon zoals je spreekt. En zorg voor de beste content die er over je vakgebied of onderwerp te vinden is. Als je dat doet, dan zal Google je tof vinden en je belonen. En je websitebezoekers ook.