3 redenen om niet te werken met een inhaakkalender voor je social media posts (en 3 redenen om het wél te doen)

3 redenen om niet te werken met een inhaakkalender voor je social media posts (en 3 redenen om het wél te doen)

Hoera. Er is een oplossing voor de eikenprocessierups. Het Provinciaal Natuurcentrum in Limburg heeft iets ontdekt om de overlast door deze jeukende rups te verminderen zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen.

De aanpak is simpel maar bijzonder effectief.  
 
De onderzoekers schakelen de hulp in van de natuurlijke vijand van de eikenprocessierups: de grote poppenrover. Die blinkende kever kan goed vliegen én jaagt op grote behaarde rupsen. Ook de jeukrups vreet hij met huid en brandhaar op.

De kever strategisch inzetten blijkt een succesformule.  
 
Als het gaat om sociale media zijn veel mensen ook op zoek naar zo’n succesformule. Zeker in de zomer voelt ‘de socials bijhouden’ lastig en tijdrovend. Talloze tools beloven je de blinkende oplossing. Maar is dat wel zo?  

Laten we eens één van die veelbelovende oplossingen onder de loep houden: de inhaakkalender.
 

 Hoewel een inspiratiekalender voor sociale media aantrekkelijk klinkt, zijn er ook bezwaren.

Hier zijn drie redenen waarom ondernemers aarzelen.

1. “Zo’n volle inhaakkalender voelt overweldigend aan”
 
Te veel opties kunnen je verlammen. Als een inhaakkalender veel insteken, haakjes en onderwerpen voorstelt kan dat ervoor zorgen dat je in de stress schiet. Want welke inhaakmomenten kies je om een post, video of artikel over te maken? Kies je wel de juiste dag en de juiste inhaker voor je publiek? Wat als mijn volgers mijn gekozen inhaakmomenten niet interessant vinden? Hoe weet ik of ik de juiste keuze maak?

 Het kan je zo overweldigen dat je dat je helemaal niets meer post. Dan stel je niet alleen je volgers teleur maar ben je ook niet zichtbaar.   

2. “Mijn volgers houden van spontane posts want die zijn het meest authentiek”
 
Het is waar: spontane posts werken goed. Dikwijls zijn spontane posts verrassend en onverwacht. Dat maakt ze interessant. Ze geven het gevoel dat de post echt is, vanuit het hart gemaakt en niet gemaakt om iets te forceren of te verkopen.

 Eén van de redenen om een inhaakkalender te gebruiken is om posts in te plannen zodat je er geen omkijken meer aan hebt.  

 Geplande posts kunnen koud, stijf en gepolijst overkomen – zeker als ze formele taal gebruiken en mooi opgemaakt zijn in de huisstijl en met een logo. Volgers kunnen daardoor het gevoel krijgen dat er afstand is en dat ze praten met een bedrijf of een bot.

 Zeker als je een Amerikaanse inhaakkalender met ‘whacky holidays’ gebruikt kunnen je posts nep aanvoelen.
 De kracht van sociale media zit juist in het persoonlijke en in de connectie. Je wilt niet geforceerd, afstandelijk of onbereikbaar overkomen.

3. “Mijn marketingbureau regels dit al voor mij. Ik hoef er zelf niet mee bezig te zijn.”
 
Als je al een marketingbureau inhuurt om je posts te maken voor sociale media, lijkt het niet nodig om zelf nog tijd en moeite te steken in een inhaakkalender. Want uitbesteden doe je toch om taken te delegeren zodat jij je kunt concentreren op andere aspecten van je business, toch?

 Het is waar. Social media managers en medewerkers van marketingbureaus hebben vaak expertise en ervaring om effectieve content voor sociale media te maken. Als ondernemer vertrouw je erop dat zij de beste strategieën en ideeën hebben om ervoor te zorgen dat jij online schittert. En dat kan.

Tenminste: als jij input levert zodat je posts een persoonlijke toets hebben. Anders komen je posts al snel generiek over, klinken ze afstandelijk en voelen je volgers jouw energie niet.  

 Laten we nu eens kijken naar drie redenen om wél een inspiratiekalender te gebruiken.

 1. Een inhaakkalender biedt je een kapstok om je eigen verhaal te vertellen
 
Een inhaakkalender biedt structuur en kansen. Gebruik zo’n kalender als een hulp om je verhaal of ervaringen te delen. Je hoeft niet op elk inhaakmoment te springen. Begin rustig, bijvoorbeeld met één post per week en bouw dit geleidelijk op.

 Selecteer dagen die echt passen bij jouw bedrijf en focus daarop. Vind je duurzaamheid belangrijk? Deel dan bijvoorbeeld je missie naar aanleiding van Plastiekzakvrije dag (3 juli).

 Vind je kiezen moeilijk? Betrek dan je team om samen te bepalen welke dagen interessant zijn voor je volgers. Of nog beter: vraag je volgers welke thema’s hen aanspreken. Zo voelen ze zich betrokken én deel je content die aansluit bij hun interesses.

 En onthoud: een topickalender is een hulpmiddel, geen verplichting. Als een bepaalde inhaakdag niet het gewenste resultaat oplevert, kun je altijd je strategie aanpassen. Experimenteer om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw publiek. Jij hebt het laatste woord.  


2. Een inhaakkalender is een basis, geen keurslijf
 
Gebruik een inspiratiekalender om de basis van je content te plannen, terwijl je ruimte laat voor spontane posts. Als je een ad hoc-plaatser bent die vertrouwt op je gevoel, je muze of het toeval, kan het zijn dat je lange tijd niets van je laat horen.

 Een inhaakkalender helpt je om consistent te posten. Het biedt thema’s en ideeën die je creativiteit stimuleren. Je kunt deze dagen op je eigen, unieke manier invullen… of niet natuurlijk.

Want veel Amerikaanse whacky holidays zijn vergezocht. Wat dacht je bijvoorbeeld van: ‘Barbershop Music Appreciation Day’, ‘Take Your Houseplants for a Walk Day’ of ‘Sneak Some Zucchini onto Your Neighbor’s Porsch Day’?

 Geef toe: die rare insteken passen niet bij jou. Zelfs als je op een luchtige manier connectie wilt maken met je publiek – zeker in de vakantie – wil je wel nog professioneel en bekwaam overkomen. Kies daarom een goede inhaakkalender waar je iets mee kunt.

 Je moet op zijn minst een bruggetje kunnen maken met je bedrijf, wat je doet en waar je voor staat. Snelle maar nutteloze posts zonder link met je bedrijf of de problemen die jij oplost voor je klanten zijn tijdverspilling.

3. Een inhaakkalender doet je nadenken over wat je wilt posten
 
Op automatische piloot posten of je sociale media volledig in handen geven van een bureau heeft weinig effect. Je volgers worden er niet blij van en je portemonnee ook niet. Het is belangrijk om na te denken over wat je wilt bereiken met je aanwezigheid op sociale media. Het mag geen ‘moetje’ zijn.

 Denk na wat jij wilt. De input moet echt van jou komen. Je persoonlijkheid kun je niet uitbesteden. Door een inhaakkalender te gebruiken, kun je jouw marketingbureau gerichter aansturen en zorgen voor een persoonlijke touch in elke post.

 Gebruik een inhaakkalender voor frisse inspiratie en als hulp om betrokken te blijven bij het creatieproces. Dat maakt bezig zijn met sociale media weer leuk. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk voor je volgers.  


Samenvatting:
 
Of je nu wel of niet kiest voor een inhaakkalender, het is belangrijk om na te denken over je social media strategie – ook in de zomer. Een inhaakkalender biedt structuur en creatieve inspiratie, terwijl je nog spontane posts tussendoor kunt maken als je dat wilt.

Je persoonlijke verhaal en je doelen moeten het uitgangspunt zijn voor alles wat je deelt. Post niet om het even wat. En werk daarom ook niet met om het even welke inhaakkalender. Ga op zoek naar één waar je echt iets mee kunt.


Je volgende stap
 
Als je ook in de zomer waardevolle posts wilt delen waar je volgers blij mee zijn, dan heb je goede haakjes nodig. Geen fluffy of bij het haar getrokken insteken. Wel heel verschillende aanleidingen en ideeën om direct te linken met jouw business of expertise.

 Kies voor een Vlaamse of Nederlandse insteek die bij je past. Download je zomerse inhaakkalender op www.decopywriter.be/inhaakkalender

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen. (👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen