Waarom je wantrouwen tegenover ChatGPT terecht is (en hoe je er komaf mee maakt)
06 september 2024 

Waarom je wantrouwen tegenover ChatGPT terecht is (en hoe je er komaf mee maakt)

 Isabelle De Groeve vertrouwde de e-mail niet. “Het is spam. Iemand wil me oplichten”, dacht de opticien uit Herent. Het is ook nogal ongewoon als iemand uit Italië meldt een bril met een poetsdoekje van de winkel te hebben gevonden en vraagt of hij die mag opsturen. Maar enkele dagen later zat de bril wel in de postbus van de brillenzaak. Het wantrouwen van de opticien bleek dus onterecht.

Dat sceptische gevoel hebben veel ondernemers ook over ChatGPT.
 
Net als Isabelle twijfelen veel ondernemers in eerste instantie aan de betrouwbaarheid van een oplossing die zich onverwacht aandient. ChatGPT werd gelanceerd op 30 november 2022. Ineens was het mogelijk om een robot je teksten te laten schrijven, zoals je posts voor social media. Maar misschien vraag jij je af: “Kan dat wel?”

 Laten we eens onderzoeken of dat wantrouwen terecht is.

Eerst en vooral: Waar komt het wantrouwen tegenover ChatGPT vandaan?
 
Misschien heb je al gehoord over AI en ChatGPT maar heb je het nog niet geprobeerd. Je bent niet de enige. Hoewel er veel over gesproken wordt in de media en door ondernemers, gebruikt nog niet iedereen het. Misschien kijk je nog even de kat uit de boom.  

“Je haalt AI-gegenereerde teksten er zo uit”
 
Ben je huiverig om ChatGPT te gebruiken omdat je teksten die geschreven zijn door AI zo herkenbaar zijn? Logisch. Een blik op je tijdlijn en je ziet er woorden en zinsneden zoals ‘ontketenen’, ‘naar een hoger niveau tillen’ of ‘uitdagende tijden’.

Geen mens die zo tegen je praat.
 
En dus weet je: die tekst is gemaakt met AI. Jij ziet dat en andere mensen ook. Als jij het belangrijk vindt om op je eigen manier te communiceren, dan zal je niet geneigd zijn om je marketingteksten te laten produceren door ChatGPT omdat je geen onnatuurlijke of generieke posts, e-mails of blogartikels wilt voorschotelen aan jouw publiek.

Misschien geloof je wel in de mogelijkheden van AI, maar twijfel je toch nog.
 
Als je creatief bent en graag schrijft, vrees je misschien dat ChatGPT iets van je zal wegnemen. Begrijpelijk. Je bent trots op wat je maakt en je stijl. Dat wil je niet inruilen voor eenheidsworst.

En dat brengt ons bij een tweede punt: je ondernemersprofiel
 
Sommige ondernemers vinden het helemaal ok om de antwoorden die ze krijgen van ChatGPT integraal te copy-pasten en op de wereld los te laten. Maar veel andere ondernemers willen dat niet.

 Creatieve ondernemers vrezen soms dat ChatGPT hun werk zal overnemen. Of dat hun werk hun unieke, persoonlijke stempel zal verliezen als ze ChatGPT inzetten.

 Ook andere dienstverleners zijn dikwijls terughoudend. Als persoonlijke service en menselijke interactie voor jou belangrijk zijn, bijvoorbeeld als je een eenmanszaak hebt of werkt in een familiebedrijf, dan wil je dat niet overlaten aan een robot. Je wilt mensen laten voelen dat ze bij jou in goede handen zijn, en je marketing moet dat ook uitstralen.

 Specialisten in nichemarkten kijken ook dikwijls wantrouwend naar AI als assistent.
 Een sterke specialisatie en grondige vakkennis staan haaks op generieke oplossingen. Als specialist wil je jouw publiek geen standaardberichten of nietszeggende flutartikels serveren. Je wilt content die de expertise weerspiegelt waar je klanten voor komen.

 Dat begrijp ik volledig.

Maar gooien we het kind niet met het badwater weg?
 
AI biedt veel mogelijkheden. Dat er elke dag AI-tools en -apps bijkomen toont aan dat veel bedrijven en hun klanten geloven in artificiële intelligentie. ChatGPT is een handige tool. En ja: op sommige vlakken overklast het de mens. De snelheid waarmee het informatie verwerkt en output genereert is enorm. Ook al kun je snel en foutloos blind typen, je verliest het van ChatGPT.

Bepaalde taken kun je prima uitbesteden aan ChatGPT zonder dat je persoonlijke toets verloren gaat.
 
Als je ChatGPT de juiste instructies of ‘prompts’ geeft, is het een uitstekende assistent. Een goede prompt werkt als een poetsdoekje voor je bril: hoe preciezer je het gebruikt, des te scherper het resultaat.

 Als copywriter heb ik me verdiept in ChatGPT en ‘prompt engineering’. En ja: ik sta versteld van de mogelijkheden.

Hoe beter je bent in vragen stellen, des te beter de output.
 
En daar knelt meestal het schoentje: veel mensen stellen standaardvragen aan ChatGPT. Dan krijg je standaardantwoorden. Maar daar win je de harten van je volgers en ideale klant niet mee.

Misschien denk je nu: “Maar hoe weet ik of mijn antwoorden standaard zijn of niet?”
 
Wees gerust. Je hoeft niet meteen de perfecte vraag te stellen aan ChatGPT. Je kunt je vraag ook herformuleren om te kijken of je andere antwoorden krijgt. Dat geeft je controle over de output en helpt je te leren wat werkt.

Wil je ChatGPT uitproberen of op een andere manier inzetten? Dan heb ik 3 tips voor jou.
 

✅ Begin met een klein, veilig experiment
 
Gebruik ChatGPT bijvoorbeeld als je persoonlijke eindredacteur en schakel hem in voor een snelle tekstcorrectie. Vraag bijvoorbeeld om taal- en spelfouten uit je tekst te halen of om herhalingen of dubbele woorden op te snorren. Dat doet ChatGPT heel goed en snel.

✅ Laat ChatGPT variaties bedenken
 
Heb je een social media post gemaakt? Geef die dan eens aan ChatGPT en vraag om varianten te bedenken. Soms zal de variant belabberd zijn, soms krijg je ideeën voor een nieuwe post. Het kan ook zijn dat ChatGPT je een richting geeft die je niet had overwogen maar die interessant is om verder te verkennen. Sowieso geeft het je stof tot nadenken.

✅ Maak gebruik van een professionele prompt en zie wat die voor jou oplevert
 
Als copywriter geef ik ChatGPT met doordachte en gedetailleerde instructies zodat ik antwoorden krijg waar ik echt iets mee kan. Nee, het zijn niet van die prompts uit gigantische promptbibliotheken die her en der online te vinden zijn voor een habbekrats. Ik heb mijn prompts zelf gemaakt, getest, verfijnd en aangepast. Aan sommige van mijn prompts heb ik vele uren gewerkt omdat ik er de beste copywritingprincipes in heb verwerkt. Ze zijn soms meerdere bladzijden lang, maar de output die ik daardoor krijg is wel heel relevant en bruikbaar.    

Test bijvoorbeeld onderstaande prompt van mij eens uit.
 
Je kunt hem gebruiken om ChatGPT een eerste versie van je social media post of artikel te laten evalueren.  
 Hoe werkt het? Je kopieert en plakt letterlijk mijn instructies. Je hoeft alleen het onderwerp van je post of artikel in te geven, je doelgroep kort te omschrijven en je ruwe tekst in te voegen.

Dit is de prompt:

“Gedraag je als een ervaren kritische analist met oog voor de impact op de lezer. Lees mijn artikel over [het onderwerp van je post of blog. Bijvoorbeeld: de voordelen van kantoorplanten op de creativiteit]. De doelgroep van mijn artikel is [omschrijf je doelgroep. Bijvoorbeeld: start-ups en technologiebedrijven in Vlaanderen en Nederland]. Evalueer het artikel alsof je het leest door de ogen van mijn doelgroep. Beantwoord deze drie vragen:
 1. Is de tekst helder, consistent en overtuigend?
 2. Zijn er onderdelen die beter kunnen op vlak van helderheid, consistentie of argumentatie?
 3. Zijn er aanvullende punten of voorbeelden die het artikel kunnen versterken?
 Geef me eerst gedetailleerde suggesties voor verbeteringen, zodat ik daarna kan beoordelen welke aanpassingen nodig zijn. [+ voeg je tekst toe]”
 


Samengevat:
 
Veel ondernemers zijn sceptisch om ChatGPT social media posts voor hun business te laten genereren. Zeker creatievelingen, dienstverleners en andere ondernemers die een persoonlijke band met hun volgers en klanten willen opbouwen zijn bang om onnatuurlijke of generieke content te maken.
 Het wantrouwen tegenover ChatGPT kun je doorbreken door klein te beginnen. Of, nog beter, door terug te vallen op goede commando’s waarvan bewezen is dat ze werken.

Download gratis het ChatGPT-spiekbriefje  
 Want zoals je nu weet: een goede prompt is als een poetsdoekje voor je bril. Het verwijdert alle wazigheid en zorgt snel voor een zichtbaar beter resultaat.  

 Oh ja: misschien vraag jij je nu af of de bril uiteindelijk bij de eigenaar terecht is gekomen. Dat gebeurde inderdaad. De dame in kwestie kwam spontaan naar de optiekzaak omdat ze een nieuwe bril zocht omdat ze de hare verloren was op vakantie in Italië. "De vrouw had de bril nooit bij ons gekocht, maar ze had wel een zonnebril uit onze winkel. Vandaar dat ons poetsdoekje in de brillendoos zat”, klonk het op Radio 2 die over het voorval berichtte.

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen