De Schotse boerenzoon John Boyd Dunlop had er genoeg van.
Als chirurgisch veearts met een grote praktijk – eerst in Edinburgh, later in Belfast – moest hij veel reizen. De slechte wegen en de 19de eeuwse rijtuigen met hun ijzeren, houten of keiharde rubberen wielen maakten dat een heel oncomfortabele onderneming.
De inventieve John zocht dus een oplossing.
Hij begon klein: in zijn tuin in Belfast, met de wieltjes van de driewieler van zijn zoontje. Na veel experimenteren en testen op verschillende ondergronden had hij in oktober 1887 zijn eerste opblaasbare rubberband klaar.
Zijn banden werden opgemerkt. Zeker toen een wielrenner die de Dunlop-banden gebruikte de ene na de andere race won.
De bal ging aan het rollen.
John kreeg een patent, zette een bedrijf op dat zich toelegde op de massaproductie van de banden, verkocht het patent en het bedrijf en Dunlop werd een begrip. Ook nu nog heeft het merk wereldfaam.
Maar het is dus wel heel klein begonnen.
En door het slim en strategisch aan te pakken werd het een doorslaand succes.
Zo’n doorslaand succes zien ondernemers die beginnen met bloggen ook wel zitten.
Net zoals bij de Dunlop-banden komt succes met bloggen er niet na één namiddagje proberen.
Laten we even stilstaan bij 3 vragen om te stellen wil je van bloggen een succes maken:
👉🏻 “Is mijn blogartikel geschreven volgens de regels van de kunst?”
👉🏻 “Wat is mijn doel van mijn zakelijke blog?”
👉🏻 “Welke specifieke vaardigheden moet ik ontwikkelen om beter te worden?”
1. Is je blogartikel geschreven volgens de regels van de kunst?
Een zakelijke blogartikel is geen korte post die je snel op Facebook slingert. Het is ook geen dagboekachtig iets. Het klopt dat de eerste ‘weblogs’ een soort online dagboek vormden waarmee schrijvers enkele keren per week iets van zich lieten horen.
Tegenwoordig is blogartikels schrijven een strategie, een systeem van contentcreatie waarmee je engagement en reacties wil krijgen via meerdere platforms – niet alleen op de website maar ook via sociale media.
Over een goed, winnend blogartikel dat iets doet voor je business is nagedacht.
Het is…
👌… interessant en relevant voor jouw specifieke doelgroep
👌… logisch opgebouwd
👌… scanbaar
👌… geschreven op een manier dat mensen het graag lezen (denk aan een vleugje persoonlijkheid en storytelling)
Maar dat is niet voldoende.
Het is goed mogelijk dat een virtuele staande ovatie op je artikel uitblijft.
Misschien zijn de mensen uit je doelgroep gewoon niet geneigd om te reageren op blogartikelen. Omdat ze geen tijd hebben bijvoorbeeld. Of omdat ze niet goed weten welke reactie ze kunnen geven. Of omdat ze niet willen dat anderen weten dat ze je volgen.
Zeker als je vakgebied eerder delicaat is reageren mensen liever niet. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn als je mensen helpt met relatiebemiddeling, met hun geldproblemen of met gezondheidskwalen ze mensen liever niet mee te koop lopen. Dan is het dubbel zo moeilijk om reacties en commentaren te krijgen op wat je deelt – ook al is het nog zo waardevol.
Daarom is het goed om de tweede vraag in het achterhoofd te houden:
2. Wat is je doel met je zakelijke blog?
Als je artikels schrijft voor je business, dan doe je dat wellicht omdat je impact wilt maken. Dat kan als je boeiende blogs schrijft. Maar vergeet niet dat bloggen een langetermijnstrategie is.
Is dat erg? Nee.
Net zoals bij de wet van de samengestelde rente waarbij je rente op rente krijgt, ontstaat na verloop van tijd exponentiële groei.
Ieder nieuw blogartikel voegt waarde toe aan je bestaande ‘contentbibliotheek’.
Dat is vergelijkbaar met hoe rente wordt toegevoegd aan het kapitaal. Na verloop van tijd groeit je blogdatabank op je website en vergroot je de kans op zichtbaarheid, betrokkenheid en succes. Dat komt omdat je nieuwe content kan profiteren van en bijdragen aan de eerdere successen.
Elk artikel draagt bij aan de groei van je online aanwezigheid, vergelijkbaar met de exponentiële groei die optreedt bij samengestelde interest.
Zie een gebrek aan onmiddellijke respons op je blogartikel niet als teken van falen.
Twijfel niet aan de waarde van je inspanningen als je niet meteen zichtbare resultaten ziet. Je plant zaadjes. Met geduld en zorg zullen ze groeien en bloeien.
We zijn het wat verleerd om geduld te hebben.
In deze snelle tijden van sociale media en instant reacties is het normaal dat je snel resultaat verwacht. Maar bloggen is niet iets dat je snel uittest. Je moet het tijd geven.
Bovendien reageren mensen minder snel op een blogartikel dan bijvoorbeeld op Instagram-verhaal of een TikTok-video.
Dat komt door de aard van je content – een blogartikel lezen vraagt een grotere mentale inspanning om te lezen – én door de aard van het platform: mensen (en zoekmachines) moeten je blog eerst vinden. Dat gaat niet vanzelf.
En dat brengt ons bij de derde vraag.
3. Welke specifieke vaardigheden moet ik nog ontwikkelen om beter te worden?
Herinner je nog John Boyd Dunlop van het begin van dit artikel? Mensen die hem hebben gekend omschrijven John als ‘a diffident and gentle-mannered man but confident in his abilities’.
Vooral dat geloof in eigen kunnen is belangrijk als het gaat om bloggen.
Want ja, bloggen is een vaardigheid. Het is iets dat je onder de knie moet krijgen. Schrijven is zoals fietsen. Dat vraagt geduld, veel oefening en volharding om het goed te kunnen.
Zeker als je het jezelf wilt aanleren moet je voorbereid zijn op een lang proces van vallen en opstaan.
Het is normaal dat je in het begin uitdagingen tegenkomt.
Wil je sneller resultaten? Met een slimme aanpak, iemand met kennis van zaken die je motiveert en goede voorbeelden van artikelen die ondernemende mensen zoals jij hebben geschreven kan jij je leercurve wel gigantisch inkorten. Als je graag even overlegt om te zien of ik je als copywriter kan helpen om te bloggen voor je business, plan dan even een belafspraak in.
Geloof vooral in jezelf
Als je doorzet, leert van ervaringen van anderen en het iedere keer weer beter probeert te doen, groei je als ondernemende blogger. Dat merk ik ook bij de ondernemers die ik coach om te bloggen voor hun business.
Zoals bijvoorbeeld Fabienne:
Bloggen werkt, maar je hebt er wel kennis van zaken en consistentie voor nodig.
Wees dus niet ontmoedigd als het niet van de eerste keer lukt. En geef jezelf niet op je kop omdat jij het niet kan. Dat heb je toch ook niet gedaan toen je leerde fietsen?
Doe zoals John Boyd Dunlop: begin klein, in het comfort van je eigen omgeving. Alleen door aan de slag te gaan en het te proberen, kan het een gigantisch succes worden.
Om nog even samen te vatten:
1. Een succesvolle blog ontstaat niet zomaar na een enkele poging
Zakelijk bloggen vraagt strategie en planning.
2. Geduld is essentieel als je blogt voor je business
Net zoals rente op rente groeit, voegt elk nieuw blogartikel waarde toe aan je blogbibliotheek op je website.
3. Bloggen is een vaardigheid die je moet ontwikkelen
Net zoals John Boyd Dunlop zijn vaardigheden gebruikte om opblaasbare rubberbanden te ontwikkelen, zo kun jij ook je doelen behalen.
Jouw volgende stap?
Blijf bloggen. Alleen op die manier kun je de impact maken die je graag wilt maken. Vraag je niet af: “Waarom krijgt mijn artikel zo weinig reacties?” maar wél: “Wat kan ik doen om beter te worden zodat mensen écht enthousiast worden?”