Waarom je actiever wilt zijn op LinkedIn in 2025
Vier dagen lang leek alles normaal.
Maar toen begon de versierde kerstboom te zwiepen…
11 december 2023, een woonkamer in Kentucky. Tapijtreiniger Bob is aan het werk en ziet het gebeuren. Als eerste. Als enige ook.
Het gezin had niets opgemerkt.
❌Niet toen ze thuiskwamen met de kerstboom, rechtstreeks van een boerderij
❌Niet toen ze de boom versierden
❌Niet toen ze gezellig in de woonkamer zaten
❌Zelfs de drie honden des huizes hadden niets in de gaten gehad
Maar toch woonde er al die tijd in de boom een kleine uil.
De tapijtreiniger zag hem wel.
De baby-uil zat op de onderste tak van de kerstboom en kroop steeds verder de boom in. Het kostte de oplettende man een hele poos om het dier te vinden.
Het gevederde beestje was dagenlang over het hoofd gezien.
Dat gebeurt ook als je als ondernemer niets van je laat horen.
Mensen zien je over het hoofd. Ze zijn druk met hun dagelijkse bezigheden en weten niet dat je er bent.
Laten we daarom even bekijken wat je kunt doen als je in 2025 wél wilt opvallen online.
De snelste manier om online van je te laten horen is op sociale media.
Je hoeft geen dure software te installeren.
Je hoeft je niet in een systeem te verdiepen.
Je moet niet eerst je website aanpassen.
Als je online zichtbaar wilt zijn en je wilt op een laagdrempelige manier beginnen, dan kan dat op sociale media.
Hét zakelijk kanaal bij uitstek is LinkedIn.
Het zou kunnen dat je ooit al een profiel hebt aangemaakt op LinkedIn maar dat je er sindsdien niet veel meer mee hebt gedaan.
Of misschien log je wel af en toe in maar kijk en lees je vooral wat anderen daar plaatsen.
Dan heb je wellicht al gezien dat het platform veranderd is.
Het soort bijdrages dat mensen op LinkedIn posten is anders. Het is niet meer noodzakelijk stijf en deftig. Je ziet er ook persoonlijke ontboezemingen, succesverhalen, ervaringen…
Het werkt.
Zelf focus ik recent meer op LinkedIn en dat legt me geen windeieren.
Als je vergelijkt met Facebook krijg je op LinkedIn meer organisch, dus niet betaald, bereik.
Twee weken geleden postte ik op de beide platformen bijna exact hetzelfde bericht.
Zoals je ziet bereikte mijn post op mijn Facebook-pagina 200 mensen.
Op LinkedIn kreeg de bijdrage maar liefst 134.686 impressies en 79.268 mensen.
Het is iets dat ik de laatste twee jaar wel vaker vaststel.
Op Facebook voelt het soms alsof je een baby-uil in een kerstboom bent: aanwezig, maar onzichtbaar voor de meeste mensen. Op LinkedIn val je wél op en bereik je gemakkelijker je doelgroep.
LinkedIn is al lang niet meer de plek van cv’s, vacatures en recruiters.
Het gaat er over van alles.
Zomaar een greep van berichten uit mijn tijdlijn vandaag:
- De resultaten van trending zoekopdrachten in 2024 volgens Google (Europees kampioenschap voetbal, Joost Klein, Donald Trump…)
- Hevige voor- en tegenstanders rond content maken met AI (diverse copywriters en tekstschrijvers)
- Een keynote van Pieter Zwart over groen ondernemen bij Coolblue
- Frustratie over een last minute zoektocht naar oasis voor kerststukjes
- De kloof tussen consumenten en marketeers en andere inzichten uit het rapport ‘Kantar Media Reactions 2024’
- De zin en onzin van goede voornemens
- De invloed van nieuwe Nederlandse wetgeving op schijnzelfstandigheid vanaf 1 januari 2025 en de impact op ZZP’ers
- De potentie van 3D-food voor cateraars
- …
Het is allemaal aanwezig.
Het mooie aan LinkedIn is dat zowel multinationals als eenmanszaken een plek krijgen op de tijdlijn – zonder dat je per se hoeft te adverteren.
Zo heeft…
Kok aan huis Teun de Vries bijna 15.000 volgers
Recruiter en spreker Jesse Geul meer dan 96.000 volgers
Personal brand-specialist Lara Acosta +213.000 volgers
Misschien denk je nu: “Maar ik kan nooit zoveel volgers krijgen.”
Weet dan dat iedereen start met nul volgers. Door actief te zijn op LinkedIn - dus door zelf mensen te volgen, door posts te maken en door je profiel op punt te zetten - trek je volgers aan.
Je kunt je netwerk organisch laten groeien.
Toen ik in 2019 meer begon in te zetten op LinkedIn deelde ik vooral schrijftips. Ik gebruikte daarvoor de hashtag #cactusquotes. Daar bouwde ik een kleine groep volgers mee op. Toen ik meer entertainende posts begon te maken en mezelf meer liet zien kreeg ik meer volgers en groeide de betrokkenheid. Ik kreeg ook meer klanten via LinkedIn van ondernemers en bedrijven die mijn schrijfstijl tof vonden.
Posten op LinkedIn komt neer op experimenteren, testen en bijsturen.
Zoek uit wat je publiek fijn vindt en waardeert. Hoe kom je dat te weten? Door posts te maken.
Anders gezegd: zoals de tapijtreiniger de uil vond door alert te zijn, kom je te weten wat jouw publiek wil door te testen, te posten en te luisteren naar hun reacties.
Samenvattend:
1. LinkedIn is niet meer een stijf platform
LinkedIn is geëvolueerd naar een platform met plaats voor diverse onderwerpen, ervaringen, inzichten en persoonlijke verhalen
2. Je hoeft niet viraal te gaan
Ook bijdrages met minder bereik kunnen waardevolle connecties of klanten opleveren als je de juiste snaar raakt.
3. Content creëren draait rond experimenteren
Door verschillende soorten bijdrages, invalshoeken en haakjes te proberen ontdek je wat jouw publiek interessant vindt.
Laat je niet tegenhouden
Veel ondernemers hebben waardevolle kennis of boeiende zaken te vertellen, maar verstoppen zich – zoals die kleine uil in Kentucky. Door niet te posten blijf je onzichtbaar. Als je stil blijft, weet niemand wat je te bieden hebt – zelfs je bestaande netwerk niet. Kom tevoorschijn. En wie weet word je dan – net zoals het kerstboomuiltje – wel wereldnieuws.