Het gebeurde recent, op een donderdagnamiddag in Uden.
Ik ben bij mijn Nederlandse mastermindcollega’s. Eén van hen, Willem, heeft een webshop in stroopwafels. “Dé lekkerste”, zegt hij. Als bewijs heeft hij pakketjes verse stroopwafels mee.
Verlekkerd wil ik meteen zo’n specialiteitje in mijn mond steken.
De anderen rond de tafel, en vooral stroopwafelexpert Willem, kijken me ongelovig aan… Blijkbaar sta ik op het punt om een grote fout te maken. “Eet een stroopwafel nooit zomaar op”, klinkt het. “Leg hem eerst op je kop koffie of thee. De warme damp maakt de stroop weer zacht. Zo smaakt hij veel beter.”
Die betere aanpak maakt inderdaad veel verschil.
Als het gaat om posten op sociale media wil je wellicht ook de fijne kneepjes weten. Zeker als jij je afvraagt: “Hoe doen die anderen dat toch? Ik wil wel meer van me laten horen maar ik kom al handen te kort in mijn zaak. Hoe kan ik dan nog tijd vinden om iets te maken voor sociale media?”
Laten we even stilstaan bij 3 dingen die ik als copywriter doe om sneller posts te maken (en die jij ook kunt toepassen).
En neen, het zijn niet de typische zaken die je zou verwachten zoals een timer gebruiken, een contentplan maken (én je eraan houden…), vaste momenten voorzien om te posten… Dat helpt zeker. Maar als je een beetje lijkt op mij en dus creatief bent, liefst van al creëert ‘in het moment’ en je het lastig vindt om de principes van timemanagement, systematiseren en vooruitwerken vol te houden, dan leiden die standaard tijdsbesparende adviezen vooral voor frustratie.
Anderzijds ben je slim genoeg om te weten dat ‘niet posten’ of ‘heel onregelmatig posten’ niet dé aanpak is. Het kost je zichtbaarheid, bereik en impact. Je laat kansen liggen. Maar dat hoef ik je niet uit te leggen.
Dus: wat werkt wél?
1. Je posts uitwerken met pen en papier
Iets bedenken en creëren vraagt focus. Je aandacht versnippert als je tientallen tabbladen hebt openstaan. En als je rechtstreeks op sociale media je post maakt, dan moet je brein alle meldingen en een overvolle tijdlijn proberen te negeren. Dat vraagt veel energie en tijd. Je post is echt sneller klaar als je hem eerst in het klad op papier uitwerkt.
“Maar is dat geen dubbel werk?”, denk je misschien.
Neen, integendeel. Door eerst je post op papier uit te werken elimineer je afleidingen en creëer je veel gerichter. Dat scheelt je schrap- en schaafwerk. Je post is dus scherper én sneller klaar.
2. Graaf dieper en neem iets kleins als uitgangspunt
Je wint tijd als je je beperkt tot één helder idee voor je post. Laten we het blogartikel dat je nu leest als voorbeeld nemen. Het brede thema is ‘online zichtbaarheid’. Over zo’n ruim thema schrijven kan overweldigend zijn. Door het op te splitsen wordt het een stuk eenvoudiger. We kunnen verfijnen naar ‘sociale media als marketingtool’. Nog specifieker? ‘Efficiënt omgaan met sociale media als ondernemer’. Zo komen we bij ‘strategieën om sneller posts te maken’ en bij ‘3 praktische en minder gekende tips van een copywriter om tijd te sparen én je posts te verbeteren’.
Hoe gedetailleerder, des te makkelijker het schrijven én des te sterker je boodschap.
Bovendien kun je sneller voorbeelden, toepassingen of anekdotes vinden om een klein thema te illustreren.
Zie je hoe deze aanpak je tijd bespaart én je posts onderscheidender maakt?
En dat brengt ons bij de derde strategie.
3. Kijken wat goed werkt en dat vaker doen
Je hoeft niet bij elke post het warm water opnieuw uit te vinden. Kijk naar onderwerpen, invalshoeken en formats die al goed hebben gewerkt. Wat heb je al gepost? Op welk kanaal? Wat werkte goed? Wat minder? Wanneer heb je die post gepubliceerd? Deze informatie is goud waard voor je nieuwe bijdrages.
Zelf maak ik swipefiles – verzamelingen van sterke voorbeelden – en templates van mijn posts die veel bijval kregen. Je hoeft niet zo ver te gaan, maar terugvallen op iets dat werkt kan je veel tijd besparen.
Zal ik je iets verklappen?
Copywriters gebruiken ook templates – bijvoorbeeld voor titels. Een klassieke en krachtige titelformule is: 'Hoe [onderwerp] zorgt voor [specifiek voordeel] zonder [dat wat je doelgroep niet wil]".
Deze formule kun je ook inzetten voor de eerste zin van een post. Of gebruik hem in de instructies (‘prompt’) die je geeft aan ChatGPT.
Bijvoorbeeld zo:
👉🏻 “Gedraag je als [je beroep]. Maak een post op [kanaal] voor [je doelgroep] over [je onderwerp]. De intro van deze post volgt deze template: “Waarom [dat wat je doelgroep normaal vindt / doet] tijdverlies is”. Vul deze titel op 10 verschillende manieren in zodat het onconventioneel advies is.”
Zo hoef je nooit meer vanaf nul te beginnen.
Samenvattend:
Afleidingen elimineren zorgt ervoor dat je sneller een post klaar hebt. Maak gebruik van pen en papier om afleidingen zoals meldingen en een tijdlijn die je aandacht opeist de baas te blijven.
Kleine onderwerpen zijn gemakkelijker om over te posten. Door een breed thema op te splitsen in een klein, behapbaar idee maak je het jezelf eenvoudiger. En je boodschap wordt er sterker en uniek door.
Een goede template versnelt het proces én levert kwalitatieve content. Maak slim gebruik van templates. Copywriters doen het ook. Zowel bij stroopwafels als bij templates geldt: slimme technieken maken een gewoon resultaat bijzonder zonder dat je extra werk hoeft te doen.
Je volgende stap
Stroopwafelexpert Willem gaf me een simpele tip die voor mij een eyeopener was. Op mijn beurt wil ik je ook een fijn kneepje meegeven dat een groot verschil maakt.
Als je nog sneller posts wilt maken, kun je AI-tools zoals ChatGPT inschakelen. Maar: dan moet je wel de juiste vragen stellen. Er zijn online heel wat ‘prompts’ beschikbaar maar die genereren vooral standaardstuff of robotachtige rommel die mensen al van ver herkennen en negeren.
Om je te helpen om het beste te halen uit ChatGPT, sneller posts te maken die toch voldoen aan je normen en bij je passen, heb ik een checklist voor je gemaakt. Bij dat spiekbriefje voor ChatGPT krijg je ook een geoptimaliseerde prompt die je meteen kunt uittesten.
📌 Download het spiekbriefje via deze link: www.decopywriter.be/spiekbriefje