Toen ik een jaar of vijftien was verzamelde ik postzegels. Watervogels, vlinders, muziekinstrumenten…: alles wat ik mooi vond kwam in mijn speciale album. Mijn vader, die al langer postzegels verzamelde, zei dat ik ook de meer saaie postzegels in het album moest bewaren omdat die een inkijkje geven in de tijdsgeest. Dus verzamelde ik ook de beeltenissen van koning Boudewijn, koning Albert en de cijferpostzegels van 1 tot 50 frank. Alles wat gangbaar was in de jaren tachtig en negentig. Ik werd er niet echt wild van, maar ze hoorden nu eenmaal in mijn album.
De Amerikaan Charles Hack pakt zijn postzegelcollectie anders aan.
Eind november 2023 telde de 76-jarige postzegelfanaat 2 miljoen dollar neer voor een ‘Inverted Jenny’. Hij droomde er al van kinds af aan van om deze zeldzame zegel in zijn collectie te krijgen.
In 1918 drukte men in Amerika per ongeluk de afbeelding van de Jenny-dubbeldekker ondersteboven af. Na honderd zegels merkte men de fout op en stopte men de druk. Aangezien er maar zo weinig postzegels gemaakt zijn, zijn ze erg gewild. Ook bij Charles Hack. Hij wil niet alle postzegels, ook niet alle zegels die in 1918 gangbaar waren, alleen de exemplaren van de Inverted Jenny. Daar zegt hij ‘ja’ tegen.
Ook op andere vlakken loont het om selectief te zijn.
Neem bijvoorbeeld lezen. Je hoeft een businessboek niet volledig te lezen om er het maximale uit te halen. Je kunt ook op zoek gaan naar de paginaparels die relevant zijn voor jou.
Wat zijn nu paginaparels?
Je hebt je misschien voorgenomen om meer te lezen. Maar dikwijls komt het er niet van. Herkenbaar? Je kunt jezelf beloven dat je er binnenkort / volgende vakantie / volgend jaar werk van maakt of… je kunt die stapel op je nachtkastje of bureau anders benaderen.
Wat nu als je alleen datgene zou lezen dat je nodig hebt om je doel te bereiken of om een probleem op te lossen? Dat hoef je geen urenlange leessessies in te plannen. Je gaat simpelweg op zoek naar de stukken die het meest waardevol zijn voor jou. De paginaparels dus.
Deze strategie is vooral geschikt voor non-fictieboeken en vakliteratuur. Niet voor romans en ontspannende literatuur die je wél van begin tot eind wilt lezen.
Paginaparels helpen je om echt iets te doen met je businessboeken.
Je weet het wel: aan alleen kennis heb je niets. Je moet ze ook toepassen. Dat geldt zeker voor kostbare informatie die als parels verspreid zijn over de pagina’s van alle boeken ‘die je ooit eens zou moeten lezen’.
In plaats van het hele boek door te spitten, kun je ook alleen de voor jou waardevolle stukken eruit halen. Je zoekt dan heel gericht in een boek naar inzichten, informatie, strategieën of tips die relevant voor je zijn. Door je te concentreren op die paginaparels begrijp je ze beter en ben je meer geneigd om de info te implementeren, omdat je er meer waarde aan hecht.
Je wint ook tijd dankzij de paginaparels.
Door selectief te lezen, kun jij je concentreren op de boeken die je interessant vindt en waar je iets van leert. Als je alleen leest wat je nodig hebt, win je tijd. Je kunt meer lezen in dezelfde tijd. Die tijd kun je gebruiken om paginaparels te zoeken in andere boeken. Daardoor krijg je een breder spectrum aan inzichten. Je krijgt een duidelijker en completer beeld van het onderwerp omdat je info uit verschillende bronnen verzamelt.
Stop met te lezen wat je niet verder brengt.
Veel mensen voelen zich verplicht om door te lezen zelfs al ze voelen dat het boek hen niet ligt of waar ze niet veel mee kunnen. Zeker als het boek hen is aangeraden door iemand die ze waarderen of als ze de auteur kennen. Voel jezelf niet verplicht om een boek helemaal uit te lezen omdat je erin begonnen bent. Of omdat je het gekocht hebt.
Waarom zou je jezelf druk opleggen? Het is onmogelijk om alles te lezen. Bepaal wat voor jou belangrijk is.
Hoe haal je nu de paginaparels uit een boek?
Om selectiever te lezen is het raadzaam om de drie volgende stappen te volgen. Eens je de techniek onder de knie hebt, heb je de stappen niet meer nodig want dan heb je jezelf bevrijd van de druk en verplichting om te lezen.
Dit zijn de stappen.
1. Bepaal je doelen of problemen. Weten wat je wilt halen uit het boek maakt het gemakkelijker om je te concentreren en om je doel te behalen. Zonder dat concrete leesdoel wordt stap 2 lastiger.
2. Scan het boek op informatie die verband houdt met je doel of probleem. Op basis van de achterflap heb je al beslist dat het boek interessant is voor jou. Als je weet wat je wilt leren of bereiken, helpt de inhoudstafel je om te bepalen welke hoofdstukken of pagina’s je nodig hebt. Ook de inleiding is nuttig om paginaparels te bepalen. In het inleidende hoofdstuk krijg je meestal een verklaring van het onderwerp, de centrale vraag of stelling en de context om de verdere inhoud beter te begrijpen. Heeft iemand anders dan de auteur een voorwoord geschreven, dan ontdek je daarin wat het boek zo interessant maakt. En dat brengt je bij stap 3.
3. Duik naar de parels. Lees alleen wat je helpt met je doel of je vraagstuk. Helpt een hoofdstuk, pagina of alinea je niet, sla die dan over. Je hoeft geen 200 pagina’s te lezen als één hoofdstuk je al geeft wat je nodig hebt.
Ben je klaar met een boek? Dan is er nog deze belangrijke volgende stap.
Noteer je paginaparels op steekkaarten of verzamel ze in een digitale map. Door bij te houden wat je hebt ontdekt of geleerd zie je wat een boek je heeft opgeleverd. Het helpt je ook om verbanden te zien. Dat zal je aanmoedigen om verder te gaan met lezen. Dat bijhouden van notities is trouwens ook nuttig om het maximale te halen uit podcasts die je hebt beluisterd of video’s die je hebt bekeken.
Hoe ziet de aanpak er nu uit in de praktijk?
Enkele weken geleden heb ik paginaparels gezocht in het in 2023 verschenen ‘Epic Content Marketing’ van Joe Pulizzi en Brian Piper. Dit boek focust op hoe je met de juiste content en het juiste verhaal de aandacht krijgt van mensen, hen raakt en in beweging brengt zodat ze klant bij je worden. Nu doe ik als copywriter al aan content marketing. Ik had ook de eerste editie van het boek in mijn boekenkast staan.
Dus waarom zou ik de vernieuwde editie lezen?
Eerst en vooral omdat het een uitgebreidere versie is die onder andere ingaat op content en artificiële intelligentie. Maar ik wou vooral nog eens in de basisprincipes duiken. Dat kwam door een vraag die ik had gekregen van iQuila Food Family, een coöperatie van familiale voedingsbedrijven uit België.
Ik was uitgenodigd als gastspreker op hun event rond digitale marketing.
Ik mocht er spreken over het thema business bloggen. In de voedingssector behandelt men zakelijk bloggen nog stiefmoederlijk. Nadat de organisatie enkele van mijn artikels over bloggen had gelezen was men ervan overtuigd dat als je het juist aanpakt, het een gigantische meerwaarde kon zijn voor familiale bedrijven. Ze hadden me gevraagd om er een interactieve presentatie van te maken.
Mijn doelgroep was dus nog niet bezig met artikels maken of met content marketing.
Ik moest dus schakelen en terug gaan naar de basis van content marketing.
Het boek ‘Epic Content Marketing’ telt 30 hoofdstukken.
Met mijn sessie als gastspreker in het achterhoofd besloot ik me te richten op deze vier daaruit:
- Hoofdstuk 1: What is content marketing?
- Hoofdstuk 6: The six principles of epic content marketing
- Hoofstuk 22: AI and ML in epic content marketing
- Hoofdstuk 30: The evolution of your epic story
Uit die vier hoofdstukken haalde ik telkens elementen waarvan ik dacht dat ze nuttig konden zijn voor ondernemers die nog aan het onderzoeken zijn of en hoe blogartikels een meerwaarde kunnen zijn voor hun bedrijf.
De rest van het boek is ook heel interessant, maar niet voor mijn gastlezing.
Gezien mijn publiek van de dag – KMO’s in de voedingssector - waren bijvoorbeeld de hoofdstukken 25 (‘Selling your content company’) en 26 (‘Buying a media company and audience’) niet nuttig voor mijn presentatie.
Hoofdstuk 30 dan weer wél. Dat focust op een basisbegrip van artificiële intelligentie en machine learning en hoe AI en ML content marketing veranderen. Ik weet dat veel ondernemers al hebben gehoord over ChatGPT of Bard en zich afvragen of ze er iets mee moeten. Dankzij dat hoofdstuk kon ik er meer onderbouwd iets over zeggen.
Alleen al de titel van een hoofdstuk kan een parel zijn.
Het vijfde hoofdstuk uit Pulizzi’s en Pipers boek (Content marketing: interviews with top players) bracht me op het idee om enkele voorbeelden te geven van hoe klanten van mij aan de slag zijn gegaan met blogartikels om hun zaak onder de aandacht van hun doelgroep te brengen. Achteraf kreeg ik te horen dat die case studies heel verhelderend en motiverend waren.
Moet je vanaf nu alleen nog maar selectief lezen?
Neen. Op dit moment lees ik ‘Atomic habits’, de wereldwijde bestseller van James Clear. Omdat die man zo verhalend vertelt wil ik geen bladzijde missen. Ik vind zijn schrijfstijl echt aangenaam. Hetzelfde voor het boek ‘Guestology 2.0’ van Vincent Vermeulen. Die man is oprichter en directeur van de School for Butlers and Hospitality. Hij kan zo boeiend vertellen dat je aan zijn lippen hangt en al zijn ervaringen en inzichten rond etiquette en gasten een ervaring geven opzuigt als een spons. Ik toch.
Daarom moet je dus weten wat je doel is.
Lees je voor je ontspanning? Lees je omdat je houdt van iemands schrijfstijl? Begin dan van de eerste pagina van een boek en lees door tot het einde. Heb je een specifiek doel voor ogen waar een bepaald boek je kan bij helpen? Kies er dan voor om op zoek te gaan naar paginaparels.
Maar als je je beperkt tot paginaparels, mis je dan niet het grotere plaatje?
Het is waar dat je misschien de context mist door selectief te lezen. Zeker als het gaat om een complex onderwerp. Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen de kerngedachten begrijpen en voldoende diepgang. Door paginaparels krijg je al waardevolle informatie mee zonder dat je overweldigd wordt door details. Niets houdt je tegen om later nog het volledige boek te lezen natuurlijk.
Samenvattend:
1. Je hoeft niet elk boek volledig te lezen.
Door selectief te lezen en op zoek te gaan naar paginaparels, kun je gericht informatie verzamelen die relevant en nuttig is voor een specifiek doel of een vraag of uitdaging die je hebt.
2. Gericht lezen rendeert
Een (business)boek lees je niet alleen om kennis te vergaren. Door aan de slag te gaan met de meest waardevolle stukken rendeert de tijd en energie die je in het boek stopt ook echt.
3. Op zoek gaan naar paginaparels is een hulpmiddel.
Als je voornemen is om meer te lezen, je leestijd slimmer te gebruiken en meer waardevolle informatie uit boeken te halen kan het je helpen. Maar jij beslist hoe je dit hulpmiddel gebruikt.
Kies jij voor de fijne selectie?
We hebben allemaal geleerd om taken waaraan we beginnen af te maken. Maar we kennen ook het belang van focus om resultaat te behalen. Dat gaat ook op voor lezen, zoals we hebben gezien. Soms is het beter om een beetje meer te denken zoals de postzegelverzamelaar die zich richt op dat ene dat hij echt wil en belangrijk vindt. Op die manier maak je het verschil.
Volgende stap
Als je niet veel tijd hebt om boeken te lezen maar wel het belang inziet van content, dan is mijn gratis e-book iets voor jou. In deze praktische pdf ontdek je tien powerwoorden om meer te gebruiken in je content en marketing als je wilt dat je doelgroep je niet over het hoofd ziet. Je downloadt het hier: www.deschrijfcoach.be/e-book