Mijn 3 beste LinkedIn-posts van januari (& waarom ze het goed deden)

Op YouTube zag ik een filmpje met 'foodhacks'. Het toont onder ander hoe je een citroen uitperst zonder die doormidden te snijden: Rol de citroen heen en weer of tussen je handen. Steek een satéprikker in de zijkant van de citroen en haal die er terug uit. En tot slot: knijp in de citroen om sap te krijgen zonder pitjes.

Al ruim 7 miljoen mensen bekeken de YouTube-video: allemaal op zoek naar slimme trucjes.
Als jij ook op zoek bent naar handige weetjes, maar dan voor je social media posts, dan is dit blogartikel voor jou. Het is een analyse van mijn best scorende bijdrages die ik in januari 2025 op LinkedIn heb geplaatst.

Ik heb gekeken welke van mijn 16 LinkedIn-posts het best scoorden en heb ze geanalyseerd om te begrijpen waarom ze in de smaak vielen bij mijn volgers. Gebruik mijn analyse en inzichten zodat je zelf ook betere posts kunt maken voor je business.  

Al mijn posts in januari waren tekstbijdrages met een foto.
Ik weet dat het algoritme tegenwoordig korte video’s (‘shorts’) extra bereik geeft, maar ik ben bij de basis gebleven: de boodschap, dus ‘wat je zegt’. Eens je weet welke boodschap het beste aanslaat bij je publiek kun je experimenteren met het format, dus ‘hoe je het zegt’. Als je het andersom doet, dan riskeer je veel tijd te steken in bijvoorbeeld het opmaken van een carrouselpost die er mooi en professioneel uitziet of in videoproductie terwijl je inhoudelijk de bal misslaat.
Of anders gezegd: als je een lege citroen perst, maakt het niet uit hoe mooi het glas is. Eerst inhoud, dan vorm.  


Deze 3 posts kregen de meeste impressies en betrokkenheid

 Post #1: Je eigen methode toepassen
 



 
Mijn post start met paradox. Je moet mensen ‘in’ je post trekken. De eerste regels bepalen op iemand je post verder leest ofwel verder scrolt. Mensen nieuwsgierig maken door een paradox of tegenstrijdigheid is een slimme copywritingtechniek die jij ook kunt gebruiken.


 Deze post is opgebouwd rond de stelling: “Mensen vertrouwen je niet als je niet leeft naar je eigen principes”.

 Die stelling heeft mensen getriggerd. Een (groot) deel van de mensen vond het herkenbaar en stemde in, een ander deel was niet akkoord of zelfs verontwaardigd. Zo schreef iemand: “Van een copywriter wordt verwacht dat deze zich inleest in de materie alvorens er content over te maken.” Ik had duidelijk een gevoelige snaar geraakt en dat lokt reacties uit. Onthoud: zowel herkenning als irritatie leiden tot commentaren.


 Om mijn bijdrage scanbaar te maken heb ik veel witruimtes en ❌ en ✅ gebruikt. Als je post één grote massieve blok tekst is, maak je het je volger niet aantrekkelijk. Zorg ervoor dat mensen zich niet door je post moeten ploegen.


 De post heb ik afgerond met een subtiele zelfpromotie: "Dus als jij je afvraagt waarom ik als copywriter niet alleen leun op mond-aan-mondreclame: ik schrijf graag, mensen lezen mijn content en mijn teksten leveren me klanten op..."


 Door deze post kreeg ik – ongevraagd – 7 nieuwe volgers.


Post #2: “Ik deed het helemaal verkeerd”

 
Deze post gebruikt kwetsbaarheid als clickbait. De eerste zin doet hetzelfde als een foodhack: met één slimme twist maakt het instant nieuwsgierig.
 “Ik ben helemaal verkeerd bezig…” is de opener van deze LinkedIn-post. Mensen stoppen met scrollen omdat ze instinctief willen weten wat ik dan precies fout heb gedaan. Ze denken: “Dit mag mij niet overkomen”.

 Mijn post speelt in op een onderwerp waar veel mensen het op LinkedIn over hebben: op een ethische manier likes en betrokkenheid krijgen. Veel content creators winden zich op over boostgroepen. Het probleem is dat zo’n post al snel een betweterig gehalte krijgt. En niemand wordt graag de les gelezen.

 Voor deze post koos ik voor een eerder ironische insteek om mijn punt te maken: “Misschien word je in de maling genomen”.

 Veel mensen denken dat overtuigen gaat om hard en stellig je mening verkondigen of om een ‘wij versus zij’-standpunt in te nemen. Maar je hoeft niet te veroordelen om je punt te maken. Je kunt je publiek ook zelf tot de ‘juiste’ conclusie laten komen.


 Mensen lezen wél nog – tenminste als je het niet saai brengt. 
In deze post wou ik de spanning opbouwen om mijn lezer te laten lezen én doorlezen.

Daarvoor gebruikte ik deze (copywriting)technieken:

 👉🏻 een ‘cold open’ als eerste zin

 👉🏻 het Zeigarnik-effect: door niet alles meteen te vertellen maar onvolledige info te geven wil de lezer verder te lezen

 👉🏻 plottwists (‘reverse implication’): in plaats van rechtstreeks te zeggen dat iets niet klopt, de lezer zelf tot die conclusie laten komen. Waarom werkt dit? Mensen voelen zich slim als ze zelf de puzzel leggen. Dit zorgt ervoor dat ze meer betrokken zijn bij de boodschap.


 En dan is er nog de foto: die onderstreept de boodschap van mijn post (ongeloof). Als je niet zomaar een foto kiest maar wel een beeld dat je punt illustreert, maakt dat je post alleen maar sterker.


Post #3: het belang van een goede prompt



 Mijn volgers zijn ondernemers en marketeers die content maken en daarvoor al eens ChatGPT gebruiken. Posts over AI doen het goed bij mijn publiek. Tip: speel in op wat jouw publiek op dit moment bezig houdt zodat je meer betrokkenheid krijgt.


 Deze post geeft geen ‘hack’ of zegt niet wat mensen moeten doen – zulke posts zijn er al veel. De post is een demonstratie van mijn aanpak. Met drie voorbeeldprompts geef ik mijn volgers een aha-moment. Voorbeelden geven of iets demonstreren werkt en laat mensen nadenken over hoe zij iets doen.


 Ik heb in mijn post impliciet ook een veelvoorkomend bezwaar benoemd. Veel mensen zijn bang dat AI hun werk overneemt. Ik stel hen gerust met het zinnetje: “De creativiteit komt van jou”.


Samenvattend: 💡 Lessen voor je eigen content:
 
📌Start met een opvallende haakje

 📌Trigger een emotie (maar blijf geloofwaardig)

 📌Maak je post scanbaar en visueel aantrekkelijk


 📌Vertel iets dat je volger niet verwacht

 📌Geef geen droge opsomming. Werk met een spanningsboog

 📌Kies voor een beeld dat je punt versterkt


 📌Speel in op wat je publiek nu bezighoudt

 📌Voorbeelden zorgen voor aha-momenten

 📌Haal bezwaren weg voordat ze opkomen



 Ik ben benieuwd welk inzicht jij wilt gebruiken voor je eigen social media posts?