Hoe krijg ik meer reacties op mijn blog?

Minou keek enthousiast naar mij maar ik begon te roepen. Waarschijnlijk begreep mijn kater mijn reactie niet. Maar zo’n dikke, dode grijze rat op de mat bij onze voordeur vind ik gewoon v-i-e-s. Iewwww…

Het schijnt een compliment te zijn als je kat een jachttroffee meebrengt naar huis.
Blijkbaar voelt onze Minou zich bij ons veilig. Een kat heeft een veilige omgeving nodig om de prooi te verorberen.  

Ik kan daar in komen. Net zoals ik kan begrijpen dat het Minou heel wat inspanningen heeft gekost om het beest te overmeesteren en dat ze misschien wel trots is dat het haar gelukt is.

Maar het is niet omdat Minou enthousiast is over wat ze heeft gepresteerd, dat ik dat ook ben…

Datzelfde gebrek aan enthousiasme herken je misschien ook als je hebt gezwoegd op een artikel op je website.
 

Het is gelukt. Je bent opgelucht en apetrots. Je blog staat op je website. Iedereen kan die daar nu lezen en er zijn voordeel mee doen. Je bent blij als je denkt aan alle mensen die je zal helpen dankzij je artikel. Nu is het dus wachten op duimpjes, deelacties en reacties.

Maar dat wachten kan lang duren. Want als mensen niet weten dat je een artikel hebt geschreven kunnen ze er ook niet op reageren.  

Daarom is het nodig dat je je blogartikel promoot.
 

De meeste bloggende ondernemers vergeten dat. Ze zijn al blij dat ze geblogd hebben en willen nu snel door naar het andere werk dat op hen wacht.

Sommigen vinden zelfs dat het opdringerig is om hun blog te promoten.

Misschien vind jij dat ook. Zeker als jij blogt omdat je zelf niet graag in de kijker staat, bazuin je liever niet rond dat je (weer) een blog hebt geschreven. Dan wil je dat mensen ‘vanzelf’ je artikel vinden.

Het gaat niet vanzelf.
 

Laat mensen weten dat je een nieuw artikel op het wereldwijde web hebt gezwierd. Zelfs aan mensen die je volgen of al klant bij je zijn. Zeker aan hen. Net als jij hebben ze het druk en kunnen ze niet alles bijhouden. Een reminder is welkom. (Of check jij wél spontaan wekelijks of maandelijks alle websites die je interessant vindt om te zien of er iets nieuws gepubliceerd is?)

Laten weten dat je blog online staat aan je volgers, fans en klanten is de eerste stap om betrokkenheid en interactie te krijgen. Je doel moet zijn om je content gedeeld, geliked en becommentarieerd te krijgen.

Want je wilt het liefst een dialoog met je publiek.
Je publiceert niet alleen om gelezen te worden. Je praat tegen je lezers. Zij antwoorden door te reageren op je blog of door het erover te hebben met anderen.

Zo’n relatie opbouwen met je lezers vraagt tijd. Je moet regelmatig schrijven en publiceren over zaken die relevant zijn voor je publiek. Maar het loont. Je zult meer reacties krijgen op je artikelen en je blog zal groeien. 

Maar begin bij het begin.

Mensen aanmoedigen om je blog te lezen, leuk te vinden en iets te doen begint met ervoor te zorgen dat ze je artikel ook echt zien. Deel dus je blog voor maximaal bereik en betrokkenheid. Attendeer de mensen die interesse hebben in je content erop dat je blog online staat.  

✔ Vermeld het in je nieuwsbrief.
✔ Post erover op sociale media.
✔ Stuur een mailtje naar je lijst.
✔ Noem je blog in je e-mailhandtekening.

Hoe dan ook: zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep je artikel in het vizier krijgen en het willen bekijken.  

Misschien voelt zo’n proactieve promotie voor jou te commercieel of geforceerd.
Dat begrijp ik. Het is inderdaad belangrijk om te doen waarbij jij je goed voelt. Hoewel het zeker waardevol om je lezerspubliek organisch te laten groeien, kan het hand in hand gaan met gerichte promotie. Met de juiste strategieën bereik je mensen die echt geïnteresseerd zijn in je content. Zij zijn blij dat je jouw content onder de aandacht brengt bij hen.  

Nee, dat is niet opdringerig. Mensen beslissen nog altijd zelf of ze je blogartikel lezen of niet.
Wil je het maximale halen uit je inspanningen? Zet dan die extra stap en promoot je websiteartikel.

Samenvattend: 

1. Wil je meer reacties op je artikel? Maak mensen dan attent op je content.

2. Met de juiste aanpak bereik je meer mensen die echt geïnteresseerd zijn

3. Je artikel schrijven vraagt tijd en energie. Zet daarom nog dat extra stapje om het te promoten


Net zoals Minou haar trofee liet zien aan mij, mag jij ook trots zijn op je prestaties en dat delen met de mensen die voor jou belangrijk zijn. Ze zullen het niet op een gillen zetten 😊