Kan ChatGPT voorkomen dat je social media posts genegeerd worden?

Als egels zich bedreigd voelen, rollen ze zich op tot een strakke bal.
 
Een slimme zet want dat verlaagt hun lichaamstemperatuur. Daardoor lijkt het alsof ze niet reageren. Of dat ze ziek zijn. Of dood. Veel aanvallers verliezen hun interesse als hun prooi niet beweegt en zoeken verder.

Dat is nu precies wat jij als ondernemer niet wilt op sociale media
 
Jij wilt niet dat de ander zijn interesse verliest in jou, niets doet en verder kijkt. Integendeel.

 Als jij een ondernemer bent met een product, dienst of programma waarmee je het leven van je klanten beter maakt, dan wil je juist dat je posts op sociale media zo veel mogelijk aandacht krijgen. Of je nu actief bent op TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube of nog een ander kanaal je wilt dat je bijdrages bekijks en bereik krijgen. Erkenning, likes en commentaren onder je post of video geven je de motivatie om door te gaan.

 ChatGPT kan je helpen om posts te maken maar dan moet je het wel op een goede manier doen.

Het kan lastig zijn om de juiste instructies (‘prompts’) voor ChatGPT te vinden.
 
Er circuleren online veel (gratis) prompts en voorbeeldvragen om te stellen aan ChatGPT. Veel van die promptbibliotheken zijn gemaakt door mensen die zich niet hebben verdiept in de kunst van het professioneel vragen stellen.

 Mensen die die achtergrond wél hebben – bijvoorbeeld journalisten – weten hoe belangrijk het is om de juiste vragen te stellen om bruikbare antwoorden te krijgen.

Interviewen (en dus de juiste vragen stellen) is een kunst.
 
Dat geldt voor vragen stellen aan mensen maar ook voor vragen stellen aan een robot, zoals ChatGPT. Met brede, vage of voor de hand liggende instructies krijg je generieke en onbruikbare antwoorden.

 Een goede prompt formuleren vraagt tijd en veel proberen, testen en aanpassen.
 Want alleen met krachtige instructies geeft ChatGPT je goede antwoorden waarmee je boeiende, scrollstoppende posts maakt.  

Stel daarom de juiste vragen.
 
Stel standaardvragen aan ChatGPT en je krijgt standaardantwoorden. Zoals je misschien al ondervonden hebt: met generieke content val je niet op. Mensen scrollen dertien-in-een-dozijn post gewoon voorbij. Dat wil je niet natuurlijk.

 De vraag is: kan ChatGPT je helpen om ervoor te zorgen dat je social media posts niet genegeerd worden?

 Het antwoord is: ja, als je drie zaken in het achterhoofd houdt.

 Laten we die cruciale zaken die zorgen voor meer aandacht even onder de loep nemen.

Het eerste waar je rekening mee moet houden is: het belang van betrokkenheid
 
Als je actief bent op sociale media dan doe je dat wellicht omdat je enthousiast bent over wat je doet en vindt dat de hele wereld op de hoogte moet zijn van de successen van je klanten. Dat is mooi. Maar als de focus alleen op jou ligt, voelt je publiek zich niet aangesproken.

 Het is belangrijk om je volgers te betrekken. Maak dus posts die je volgers aanspreken en waardoor ze zelf ook enthousiast worden. Als mensen je post een duimpje geven of reageren op je bijdrage, dan verhoogt dat je bereik en je zichtbaarheid. Veel betrokkenheid en interactie maken anderen ook nieuwsgierig naar je post.



Maak dus regelmatig interactieve posts die reactie en betrokkenheid stimuleren.
 
Denk daarbij aan vragen, polls of roep op tot actie. ChatGPT kan je helpen om zo’n call to action toe te voegen aan je post.

 Dit kun je bijvoorbeeld doen via deze prompt:

“Gedraag je als een conversiespecialist. Bedenk drie sterke call to actions die passen bij de onderstaande tekst. Zorg ervoor dat de call to action [doelgroep] aanspreekt en aanmoedigt om te reageren. Gebruik spreektaal die duidelijk en beknopt is +
 

 Om betrokkenheid en aandacht te krijgen is een call to action alléén niet voldoende.

 Je call to action moet aansluiten op wat je deelt in je post en die content moet onderscheidend zijn. 

 Waarom is onderscheidende content zo belangrijk voor social media posts?
 
Omdat je anders bent dan je concurrent. En dat wil je ook op sociale media duidelijk maken.   

Er zijn bijvoorbeeld veel ondernemers die een inhaakkalender gebruiken.
 Dat mag. Maar gebruik de inhaakkalender of de actualiteit dan wel op je eigen manier.

Hoe gebruik je een inhaakkalender om unieke posts te maken?
 
Stel dat je als accountant bijvoorbeeld deze zomer wil inhaken op de Olympische Spelen.

 Je kunt dan een sportmetafoor gebruiken om een financieel concept uit te leggen. Maar de kans dat je verzandt in clichés (bijv. ‘X gouden regels voor financieel succes’ of ‘bespaar geld als een kampioen’) is groot. Veel andere accountants, boekhouders en financiële instellingen zullen deze metaforen gebruiken waardoor je niet opvalt.

Voor de hand liggende woordspelingen en metaforen zijn niet de beste keuze.
 
Een alternatief is: een inspirerend verhaal vertellen van een atleet die een tegenslag heeft overwonnen maar toch succes heeft behaald en de link leggen met een succesvolle klant van je kantoor.

 Dat is een betere aanpak dan de vorige maar het gevaar is dat het ‘inspirerend verhaal’ een heel bekend verhaal is.

Als mensen iets horen dat ze al weten, dan haken ze al snel af.
 
Ze zijn pas nieuwsgierig als ze iets nieuws krijgen.
 Dat is ook de reden waarom ik dit blogartikel niet ben begonnen met bijvoorbeeld de bekende klagende Calimero, maar met een opgerolde egel. Zo heb ik je in dit artikel getrokken en het feit dat je nog altijd aan het lezen bent, bewijst dat het werkt.

Met een aparte insteek kun jij ook de aandacht trekken van je publiek.
 
Het komt erop aan om een unieke invalshoek te kiezen of een verhaal te vertellen dat niet vaak wordt gedeeld door anderen. Zo val je op – zelfs als je actief bent in een markt met veel concurrentie.

 Dus hoe kun jij dan op een originele manier inhaken op een sportevenement (zoals het EK voetbal 2024 in Duitsland, de Ronde van Frankrijk, Wimbledon, GP Nederland, de Olympische Spelen in Parijs, de Paralympische Spelen…)?

 Door anders te denken.

En door een ander soort vragen te stellen aan ChatGPT.
 
ChatGPT kan helpen bij het bedenken van bijzondere invalshoeken en ideeën maar als je het verschil wilt maken, dan heb je vragen en prompts nodig die buiten de gebaande paden gaan.

 In ons voorbeeld van de accountant die op een originele manier wil inhaken op de Olympische Spelen is bijvoorbeeld deze prompt een mogelijkheid:
“Kun je me een toptien geven van zaken die in orde moeten zijn bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen en deze linken aan een goed ondernemersplan?”­­ 
 

 
Zie je het verschil?


 
Dit was het antwoord dat ik kreeg toen ik die vraag letterlijk stelde aan ChatGPT:



Niet alle suggesties zijn even sterk, maar met sommige linken die ChatGPT je aanreikt kun je wel iets doen.
Je hoeft de suggesties van ChatGPT trouwens niet letterlijk over te nemen. Je kunt een compilatie maken of gewoon de ideeën, voorbeelden en analogieën gebruiken om een denkproces op gang te brengen.

 
Het is belangrijk dat je niet zomaar klakkeloos de antwoorden van ChatGPT kopieert en plakt als post. Voeg er een vleugje ‘jij’ aan toe.

 En dat brengt ons bij het derde element dat je nodig hebt om een post te maken die de aandacht trekt.

Wees persoonlijk maar vooral relevant
 
Laat zien wat je doet en wat dat oplevert. Maak mensen bewust van wat je doet. Ja, het is leuk om persoonlijke zaken te delen en posts te maken die goed zijn voor je ‘personal brand’, maar uiteindelijk zijn de meeste mensen toch gefocust op zichzelf. Ze willen horen, zien en voelen dat ze bij jou in goede handen zijn.

 Hoe maak je persoonlijke en relevante posts voor sociale media?
 Deel je ervaringen en werk.

Verkoop je een product? Toon dan je vakmanschap en wat je te bieden hebt.
 
Of je nu een restaurant hebt, loodgieter bent, juwelier, bloemist of nog iets totaal anders: wees fier op je creaties. Het tonen van je werk en je producten helpt om likes maar vooral respect en waardering te krijgen van je volgers en potentiële klanten.

Ben je een dienstverlener? Vertel met welke projecten je bezig bent zodat mensen een beeld krijgen van wat je precies doet.
 
Als mensen snappen wat je doet voor je klanten en welk resultaat dat oplevert, krijgen ze meer waardering voor je werk. Zeker als je een niet voor de hand liggende dienst hebt of bezig bent met complexe zaken, kan het heel verhelderend zijn voor mensen om van je te horen wat je op dagelijkse basis doet.

Het helpt ook om misvattingen weg te nemen.
 
Veel mensen zijn sceptisch en vragen zich bijvoorbeeld af: “Ja maar, hoe zit het dan met…?”
 Met een zogenaamde myth busting-post kun je op zo’n bezwaar ingaan. ChatGPT kan je daarbij helpen.

 Vraag bijvoorbeeld aan ChatGPT: 

 
“Schrijf via het ‘Myth-Busting’-framework een bijdrage voor LinkedIn een veelvoorkomende misvatting of mythes over mijn [product/dienst]. Benoem de misvatting of mythe en ontkracht die vervolgens op een vriendelijke maar overtuigende wijze. Geef [feiten] en [bewijs] om je beweringen te ondersteunen.”

 

Conclusie:
 
Ja, ChatGPT is een hulpmiddel om social media posts te maken die de aandacht trekken – mits je deze drie zaken in het achterhoofd houdt:
 1. Focus op betrokkenheid en je publiek
 2. Zorg voor onderscheidende content
 3. Kies voor persoonlijke maar vooral relevante content.

 Net zoals de egel een effectieve manier gevonden heeft om te reageren op externe prikkels, is het ook voor jou cruciaal om te weten hoe je omgeving (of beter gezegd: je publiek) werkt en daarop te reageren met de juiste content. ChatGPT kan daarbij jouw geheime wapen zijn.

Je volgende stap
 
Wil je graag een voor- en na versie van een prompt om te gebruiken voor je sociale media? Ik heb een praktisch ChatGPT-spiekbriefje samengesteld. Daar zie je de prompt in actie. Je krijgt er ook oplossingen voor vijf veelvoorkomende worstelingen die ondernemers hebben als het gaat om ChatGPT en drie snelle tips om in het achterhoofd te houden.
Het ChatGPT-spiekbriefje is gratis. Je downloadt het via deze link: www.decopywriter.be/spiekbriefje