Een tijdje terug kocht ik een netje citroenen. Nu was één kleine zuurpruim weggerold in de groentelade in de koelkast. Toen ik de deugniet gisteren terugvond was hij verkleurd en hard. Ik gooide hem bij de compost.
“Met zo’n taaie, zure gast is niets aan te vangen”, oordeelde ik.
Ik had het mis. Want ik lees op de website van BBC dat in Newport veel geld is neergeteld voor een dorre citroen.
Volgens de veilingmeester was het een citroen uit 1739.
In de citroenschil staat gekerfd dat Mr P Lu Franchini het stuk fruit op 4 november 1739 heeft geschonken aan Miss E Baxter. Een soort liefdescadeautje was het.
Men vermoedt dat de eeuwenoude citroen vanuit India naar het Verenigd Koninkrijk is gebracht. Hoe dan ook: hij belandde in de onderste lade van een kast. Tot die begin 2024 werd geveild. Het kastje ging onder de hamer voor £ 32 (37,50 euro).
Voor de citroen had een Britse verzamelaar maar liefst £ 1,416 (1660 euro) over.
Wat hij ermee van plan is, is niet bekend. Wellicht zal de verzamelaar de oude citroen koesteren en er nog lang goed voor zorgen.
Koesteren is ook belangrijk als het gaat om je publiek.
Als ondernemer of marketeer is je publiek – je klanten, de volgers die je hebt op sociale media, de mensen op je e-maillijst… - kostbaar goed.
Die relatie wil je niet verzuren.
En toch is dat een risico als je content maakt met AI. Tenminste: als je het doet zoals de meeste ondernemers en marketeers AI inzetten voor hun marketingcontent.
Laten we daarom eens de drie factoren onder de loep nemen die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat de relatie met je publiek niet verzuurt – zelfs al maak je gebruik van ChatGPT om je content te maken.
Maak daarom kennis met de citroentest:
1. Stop met de standaardaanpak
Als je vraagt aan mensen wat ze doen met een citroen, dan zullen de meesten antwoorden: “In schijfjes snijden of uitpersen.” Dat antwoord is heel voorspelbaar.
Maar het antwoord zal heel anders en verrassend zijn als je het vraagt aan de verzamelaar die de citroen uit 1739 heeft gekocht.
De kunst is dus om anders te denken. Ook als het gaat om ChatGPT.
Als je doorsnee vragen stelt zoals “Geef me 3 ideeën voor blogberichten over [onderwerp]”, “Bedenk hashtags die ik kan gebruiken voor mijn social media posts voor [doelgroep]” of “Schrijf een call-to-action voor mijn nieuwsbrief over [product/dienst]”, dan krijg je heel generieke antwoorden.
Logisch, want deze vragen vallen in de categorie meest gebruikte instructies bij ChatGPT.
Ik heb het gevraagd aan ChatGPT. Ik vroeg letterlijk: “Welke prompts gebruiken ondernemers en marketeers die ChatGPT gebruiken om marketingcontent te maken het meest?”
Dit kreeg ik als antwoord:
Als jij ChatGPT ook deze vragen stelt, dan krijg je dezelfde antwoorden als al die andere ondernemers en marketeers krijgen.
Wil je andere antwoorden van ChatGPT omdat je echt unieke content wilt om je publiek te verrassen, dan moet je andere vragen stellen. Mensen haken al snel af als je aan komt zetten met clichés of zaken vertelt die ze overal anders ook al horen en zien.
2. Houd rekening met de eigenheid en het karakter
Een citroen heeft een bepaalde textuur en smaak. Er zijn mensen die ervan houden en sommigen houden er helemaal niet van. Als je niet houdt van de zure smaak, dan eet je geen citroen. Simpel. Of je voegt bijvoorbeeld suiker toe aan citroensap om het zoeter te maken. Dan smaakt het ineens heel anders.
ChatGPT is een chatbot, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf OpenAI. Het is dus logisch dat de antwoorden die je krijgt van ChatGPT dikwijls Amerikaans aandoen. Denk aan superlatieven, overdrijvingen en uitroeptekens.
Kijk bijvoorbeeld eens naar het antwoord dat ik kreeg op deze prompt:
Wil je dat ChatGPT je minder ‘over de top’ antwoorden geeft, dan moet je jouw instructies aanpassen en aangeven welk soort output je concreet wilt.
Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je van ChatGPT antwoorden en content krijgt waar nuchtere mensen die niet houden van opdringerig, hype en geweldig wellicht op afknappen.
3. Doseer en overdrijf niet
Een subtiele citroensmaak kan een gerecht fris en smaakvol maken. Te veel citroen daarentegen kan de smaak van een gerecht overheersen, bitter en onaangenaam maken. Te veel citroensap kan zelfs maagklachten en spijsverteringsproblemen veroorzaken.
Hetzelfde geldt voor content die je maakt met een AI-tool zoals ChatGPT.
ChatGPT gebruiken om content te maken is gemakkelijk. In een paar seconden krijg jij – net als alle andere ChatCPT-gebruikers - wat je vraagt. Het gevaar? Een overvloed aan AI-content.
Gebruik je te veel (letterlijke) ChatGPT-output om content te maken voor je marketing, dan kan dat al snel onnatuurlijk, vaag of afstandelijk overkomen. Als je een band wilt opbouwen met je volgers, fans en klanten is dat geen goed idee.
Zorg er altijd voor dat je publiek je persoonlijke stijl herkent en proeft in je content.
Zet gerust AI in om content te optimaliseren, te redigeren en te versterken, maar vergeet niet dat mensen je content volgen omdat die van jou komt. Ze lezen je blogs, bekijken je posts op sociale media en schrijven zich in op jouw nieuwsbrief omdat ze nieuwsgierig zijn naar jouw kijk, jouw ervaringen en hoe jij het aanpakt. Niet om algemene of generieke informatie door hun maag gespitst te krijgen.
“Is AI-gegenereerde content dan per definitie altijd generiek en onpersoonlijk?”, vraag je je misschien af.
Neen. Als je AI-tools zoals ChatGPT correct traint en aanstuurt, dan krijg je heel relevante en gepersonaliseerde antwoorden die goed aansluiten bij de interesses van je doelgroep en waar mensen je zelfs voor bedanken. Maar dan moet je natuurlijk wel bedreven zijn in de kunst van het vragen stellen (‘prompten’) en die vaardigheid beheersen maar weinig ondernemers en zelfs marketeers.
Samenvattend
Content maak je omdat je jezelf wilt laten zien als een bekwame professional, omdat je het vertrouwen wilt krijgen van meer mensen, omdat je weet dat het een effectieve manier is om je zakelijke doelen te bereiken, omdat je een relatie wilt opbouwen met je publiek, omdat jij jezelf wilt laten zien als creatief en anders dan anders…
Doe het dan ook op jouw manier – ook als je ChatGPT inschakelt als jouw assistent.
Kies niet voor de standaardprompts die je her en der vindt of die iedereen al gebruikt.
Houd rekening met het Amerikaanse karakter van ChatGPT en pas je instructies aan om antwoorden te krijgen die beter aansluiten op wat jij wilt vertellen. En zorg ervoor dat je publiek altijd je persoonlijke stijl herkent en proeft in je content.
Volgende stap
Net zoals de oude citroen een bijzonder verhaal heeft en heel kostbaar bleek, zo wil ook jij bijzonder zijn voor je volgers, fans en klanten. ChatGPT kan je helpen om je content te maken die de aandacht trekt van de juiste mensen en de tand des tijds kan doorstaan. Maar dan moet je ChatGPT wel op een winnende manier inzetten.
Als je graag wilt weten hoe ik als ervaren copywriter ChatGPT inzet en mijn persoonlijke prompts en ChatGPT-checklist wilt die ik altijd gebruik, klik dan even op deze link: https://decopywriter.plugandpay.nl/checkout/chatgpt