Hoe vermijd je saaie social media posts? 3 postpimping-technieken die verrassend goed werken
08 september 2024 

Hoe vermijd je saaie social media posts? 3 postpimping-technieken die verrassend goed werken

Als je manieren zou moeten bedenken om de plaag van sluikstorten tegen te gaan, zou je dan denken aan graffiti? In het Waasland wel. Ze hebben er aan straatartiesten gevraagd om tien glasbollen een artistieke make-over te geven.

Enkele maanden later is het effect goed zichtbaar.
 
Het sluikstorten is gedaald, het aantal rondslingerende doppen en deksels is met de helft verminderd en er is een halvering van het glas dat naast de containers gezet wordt.
 Het was dus een goed idee van de afvalintercommunale MIWA om de saaie glascontainers met kunstwerken te pimpen.

 Pimpen is ook een goed idee als het gaat om je social media posts. Als je ze kleurrijker maakt, vallen ze niet alleen beter op in de tijdlijn maar maak je jouw volgers ook enthousiast.

Laten we eens kijken hoe je jouw posts opwaardeert zonder al te grote ingrepen.

Het is een vraag die ik dikwijls krijg van mijn klanten: "Wat kan ik doen om posts te maken die mijn publiek interessant vindt? Hoe voorkom ik dat mijn content saai of repetitief wordt?"

Laten we daarom beginnen bij het begin. Wat maakt dat mensen een social media post saai vinden?

We vinden een post saai als…
 

❌ de insteek voorspelbaar is
 ❌ de inleiding langdradig is
 ❌ de boodschap een herhaling is van wat we al dikwijls hebben gehoord of gezien

 Bovendien vinden we een zakelijke social media post oersaai als…

 ❌ het duidelijk een ‘copy-paste’ van standaard AI-antwoorden is
 ❌ er geen persoonlijkheid of emotie in de post zit
 ❌ de aanpak schools, belerend of te serieus is  

Veel saaie posts ontstaan door gemakzucht.
 
Net zoals sluikstorters kiezen voor de gemakkelijke weg, kiezen veel ondernemers ervoor om ongeïnspireerde posts te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een ‘3 tips om de dag te starten’, een oppervlakkige quote die weinig toevoegt of een andere snelle post want ‘geen tijd om er lang over na te denken’.

En ja, saaie posts zijn even onaantrekkelijk als sluikafval en zwerfvuil.
 
Mensen ergeren er zich aan. Voor de rest doen die posts niets. Ze hebben geen creativiteit of diepgang. Ze zorgen niet voor connectie. Ze brengen geen interactie op gang. Ze maken geen impact. Ze leveren de plaatser niets op. Het is een gemiste kans en een verspilling van de tijd en energie die erin gestoken is.

Hoe zorg je er nu voor dat je geen saaie maar juist boeiende posts maakt?
 
Je hoeft geen influencer te zijn of te streven naar virale bijdrages iedere keer als je van je laat horen. Zo zet je onrealistische doelen voor jezelf en is de kans groot dat je niets meer van je laat horen. Dat is niet de bedoeling.

Er zijn drie soorten posts waarmee je de aandacht krijgt die je verdient.
 
Om eerlijk te zijn: er zijn veel meer soorten posts en technieken die – als je ze onder de knie hebt – goed werken. Maar omdat ik ervan uit ga dat je snel en gemakkelijk posts wilt maken, beperk ik me tot deze drie soorten hieronder. Ze hebben één ding gemeenschappelijk: een insteek die opvalt.

Veel contentmakers onderschatten het belang van hun insteek of haakje.
 
Maar je insteek is wel het eerste dat mensen zien. Op basis van je eerste zin bepalen ze op ze verder lezen of niet. Die opener trekt mensen in je post. Of niet natuurlijk.  

 Deze drie insteken zijn de moeite om uit te testen.

1. Een post die succes laat zien
 
Een post waarin je vertelt over een succes dat je hebt behaald of de ervaring deelt van een klant die een doel heeft bereikt, is inspirerend. Zeker als je context geeft en het verhaal kadert zodat mensen het echt voor zich kunnen zien.

Dat is essentieel: dat het succes concreet en tastbaar is.
 
Een vage succesboodschap klinkt bijvoorbeeld als: “Onze klanten behalen geweldige resultaten”. Een tastbare succeservaring kan zijn: “Na zes weken verloor Sara 8 kilo, had ze meer energie en kon ze eindelijk weer zonder pijn lange wandelingen maken met haar kinderen.”  

Waarom werkt een succespost?
 
Duidelijk cijfers, resultaten en herkenbare verhalen geven je volger een idee hoe het is om met je samen te werken of om te zien wat jouw producten of diensten precies doen. In een tijdlijn vol oppervlakkige, vage of generieke posts, springt een concreet verhaal eruit. En je post brengt iets teweeg. Misschien krijgt je volger hoop (“Het is ook voor mij haalbaar”). Of je maakt nieuwsgierig. Of je motiveert je volger dat hij of zij goed bezig is.

 En dat brengt ons bij een tweede soort post.

2. Een post die zegt wat je volger moet vermijden
 
Ben je iemand die anderen graag helpt of heb je veel vakkennis en/of ervaring? Dan heb je een heel arsenaal aan tactieken, strategieën en adviezen waarmee je mensen kunt helpen. Dus is het logisch dat je op ‘je socials’ tips deelt. Maar goedbedoelde tips krijg je overal: in YouTube-tutorials, in gratis e-books, van ChatGPT… Je onderscheidt jezelf er niet meer mee.

In plaats van het zoveelste lijstje met tips kun je beter je volgers wijzen op valkuilen, veelgemaakte fouten of methodes die niet werken.  
 
Door valkuilen bloot te leggen laat je zien dat je begrijpt hoe problemen ontstaan en hoe je ze vermijdt. Zo geef je jouw volgers inzichten én prikkel je hun nieuwsgierigheid: “Maak ik die fout ook?”  

 Zodra een post belooft om zoiets te vermijden willen je volgers weten of zij het misschien ook verkeerd aanpakken en hoe het dan wél moet. Je raakt ook een gevoel bij je lezer. Dat kan uiteenlopend zijn: opluchting, angst, voldoening, hoop, zelfvertrouwen, en soms zelfs de angst om iets te missen (FOMO).

 Dat FOMO-gevoel speelt ook bij het derde soort niet-saaie posts:

3. Een post met een tegendraads advies
 

 Veel ondernemers en marketeers vertellen in hun posts zaken die hun volgers al weten of die algemeen bekend zijn. Denk aan wijsheden zoals: “Denk positief”, “Netwerken is de sleutel tot succes” of “Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg”.
 Door zulke zaken te herhalen wieg je jouw volgers in slaap.

 Heel anders is het als je ingaat tegen een algemeen bekend advies, een tegengestelde stelling inneemt of een controversieel standpunt inneemt.

En ja: dat kun je ook doen op een manier die bij je past.
 
Je hoeft niet de arrogante bullebak, de brutale feeks of de ongevoelige betweter te zijn om op te vallen of je punt duidelijk te maken. Je hoeft ook geen sluwe clickbait-trucs toe te passen.

Het gaat erom dat je op een slimme, authentieke manier je standpunt brengt.
 
Een tijdje terug publiceerde ik op LinkedIn een blogartikel met als titel “Waarom ik geen gratis advies meer geef”

Het is een van mijn best gelezen blogs. Er kwamen ruim 220 reacties op. Veel mensen vonden mijn insteek herkenbaar, sommigen spraken me tegen.

Dat is wat je bereikt met een tegendraadse of eigengereide aanpak.
 
Je hebt mensen die vóór zijn en mensen die tegen zijn. Dat is niet erg. Tegengestelde meningen roepen nu eenmaal emoties op.

 Een tegendraadse mening of ongewone stelling valt op tussen de voorspelbare content en wekt nieuwsgierigheid. Mensen voelen zich uitgedaagd om te reageren op iets dat ingaat tegen de gangbare opvattingen en dat leidt tot meer betrokkenheid en bereik.

Maar nog belangrijker dan het bereik, de likes en de reacties is dat zo’n post onderscheidend is.
 Met een tegendraadse houding positioneer jij je als iemand met een visie. En als je het onderbouwd doet en dus niet zomaar iets roept, dan krijg je er meer autoriteit door.

 Door dat ene artikel kreeg ik opeens 5x meer aanmeldingen voor mijn webinar zonder dat ik in mijn blog iets over die gratis training had gezegd. Mensen die mijn post gezien hadden zijn dus naar mijn LinkedIn-profiel en mijn website gegaan om te weten wat ik als copywriter nog meer te vertellen had.

Moet je voortaan alleen nog maar tegendraadse, schenenschoppende insteken kiezen? 
 Neen. Overdrijf niet. Of zoals het in het Engels luidt: “Don’t overdo it.” Je riskeert weggezet te worden als betweterig, negatief of als ‘tegen alles en iedereen’ als je alleen maar posts maakt die tegendraads zijn.

 Mensen kunnen er ongevoelig voor worden. Zeker als je clickbait-titels of clickbait-intro’s gebruikt en je content vervolgens de verwachting niet waarmaakt, haken mensen af. Meer zelfs: ze bekijken je toekomstige posts niet meer omdat ze je minder serieus nemen. Dat wil je niet. Want net zoals de street art op de glascontainers wil je mensen een positieve ervaring geven, niet teleurstellen.

Samenvattend:
 
Het verfraaien van de glascontainers in het Waasland heeft een positief effect op de netheid. Dat positief effect en die opwaardering bekom je ook als je jouw social media posts voor je business pimpt met een andere, niet-saaie insteek.

 We hebben 3 manieren besproken: 1. succes laten zien, 2. je volgers vertellen wat ze moeten vermijden, 3. Tegengesteld advies geven.

 Zorg er alleszins voor dat je jouw volgers iets voelen bij je content. Want dat is de beste garantie om een verandering tot stand te brengen – net zoals het kunstproject in het Waasland.

Wat kun je vandaag doen?
 
Bel eens een of meerdere recente klanten op. Vraag hen hoe het met en gaat en wat ze nu, nadat ze jouw product of dienst hebben gekocht of met jou aan de slag zijn gegaan, heel concreet anders doen. Zo krijg je meteen input voor een post die niet saai is maar integendeel net zo anders en opvallend als de beschilderde glasbollen.  

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen