Hoe maak je effectieve social media posts die zowel goed zijn voor je bedrijf als voor je volgers?

Het gebeurde in 1873. Boer Joseph Farwell Glidden uit Illinois had gehoord dat Henry M. Rose een soort houten hek met scherpe punten had gemaakt. Met de hand.

Dat bracht hem op een idee.
 
Joseph kocht een paar rollen ijzerdraad, pakte een setje haarspelden van zijn vrouw en draaide die – nota bene met een koffiemolen - in elkaar tot een sterke ijzerdraad met weerhaken die bleven zitten. Hij had een manier gevonden om zijn land goedkoop en doeltreffend af te schermen. Al snel wilden andere akkerbouwers van ‘the Great Plains’ het systeem van Joseph ook hebben. De prikkeldraad was een commercieel succes omdat het zo effectief was.

Als het gaat om sociale media, dan wil je ook dat je aanpak effectief is.

 
Tenminste, als je iemand bent die het liefst doelgericht de zaken aanpakt.  
 Als je een ondernemer bent geen tijd te verliezen heeft, dan wil je liefst niet te veel uren stoppen in sociale media. Voor jou hoeft het allemaal niet creatief, speels of opvallend. Je wilt vooral posts die voor je werken.

Daarom is het logisch dat je kiest voor posts waarvan je snel resultaat ziet: likes, kliks, reacties, nieuwe volgers…

Maar toch schiet je jezelf in de voet als je alleen maar doelgerichte posts maakt.
 

 In dit artikel ontdek je waarom dat zo is en wat je alternatieven zijn voor een winnende socialmediastrategie  die niet veel tijd hoeft te kosten.

Als je een ondernemer bent die graag de controle heeft, dan plaats je wellicht graag een van deze drie soorten posts en bijdrages op je sociale media:

1. Resultaatgerichte content
 
Resultaatgerichte posts om je volgers op te roepen om actie te ondernemen. Het zijn posts met een harde call to action. Denk bijvoorbeeld aan: “Vraag je gratis proefperiode aan”, “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief” of “Klik op de klik om een strategiesessie in te plannen”.
 Je kunt het effect van deze post gemakkelijk meten door te kijken hoeveel mensen gehoor hebben gegeven aan je oproep.

2. Promoposts
 
Als je iets in de aanbieding hebt, dan wil je dat uiteraard laten weten aan je volgers op sociale media. Je zet je alle zeilen bij om je product, dienst, actie of evenement in de kijker te plaatsen. Je vindt dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte moeten zijn van het aanbod. Want het zal hun leven of werk echt veranderen. Daar ben je van overtuigd. Daarom deel je het met veel toeters en bellen – en liefst meerdere keren - op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, X en waar je ook maar een account hebt.

3. Wedstrijdposts
 
Winacties doen het goed op sociale media. Dat weet je. Het zorgt voor veel duimpjes en reacties want iedereen wint graag iets – zeker als je iets weggeeft dat waardevol of gewild is. Wedstrijden en ‘giveaway’-posts kunnen je veel nieuwe volgers, bereik en ‘buzz’ opleveren. Ook hier is het resultaat van een post waarin je iets verloot, weggeeft of gratis aanbiedt goed te meten.


3 redenen waarom het niet slim is om alleen maar dit soort content te plaatsen
 

#1. Verminderde betrokkenheid
 
Vooral bij posts met een harde call to action en bij promo- of actieposts verliezen mensen al snel interesse. Logisch, want mensen zitten op sociale media om sociaal te doen. Om op de hoogte te zijn van wat familie, vrienden en kennis doen, om te netwerken, om te ontspannen, om inspiratie op te doen… Daarom hebben ze destijds een account aangemaakt op Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Pinterest…

Mensen zitten niet op sociale media om te kopen.
 
Dus willen ze liever niet dat je hen de hele tijd smeekt om te kopen of dat je telkens weer je webinar / actieproduct / menu van de week… door het strot duwt. Zeker als je die posts nog eens knipt en plakt in de template die je designer voor je heeft ontworpen in je huisstijlkleuren en met je logo, dan straalt je post ‘reclame’ uit. Dat negeren mensen al snel. Bovendien beschouwen de algoritmes zo’n templatepost als een herhaling van een vroegere post en dat bestraffen ze met een lager bereik want ze willen dat de tijdlijn altijd anders, verrassend en vernieuwend is voor hun gebruikers.

 #2. Wervende posts gaan al snel vervelen
 
Je kent de wervende kracht van sociale media en je begrijpt dat je veel meer mensen kunt bereiken als je inzet op sociale media. Maar te veel promo’s werken als een prikkeldraad en zorgen voor afstand.

 Als je iedere keer hetzelfde zegt, wordt het al snel saai voor je volgers. Maar ook voor jezelf. Want het is best lastig om ‘Koop nu’ op verschillende manieren te zeggen.

Je valt snel in herhaling.
 
Dat is voor niemand motiverend. Jij zal je binnen de kortste keren inspiratieloos voelen, je volgers zullen je posts ongeïnteresseerd voorbij scrollen ‘omdat ze het toch al hebben gezien’ en de algoritmes zullen opmerken dat je bijdrages niet aanslaan en ze vervolgens aan minder mensen tonen. Het gevolg is dat je de wervende kracht van je posts snel ziet afnemen.


#3. Je trekt koopjesjagers en ‘freeloaders’ aan
 
Als je focust op acties, kortingen en wedstrijden waarin je dingen gratis weggeeft, dan trek je een bepaald soort volgers aan. Het zijn de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Ze zijn heel geïnteresseerd in koopjes en gratis items en daarom volgen ze je pagina, groep of kanaal.

Maar daarom zijn ze nog niet geïnteresseerd in je betaalde aanbod.
 
Ze houden hun portefeuille en kredietkaart in hun broekzak want ze willen alleen datgene wat gratis of heel goedkoop is van jou. Wil je dat?

En zelfs als je graag zoveel mogelijk volgers hebt, houd dan wel in het achterhoofd dat de algoritmes meten hoe goed de interactie is met je volgers en abonnees. Vaak hebben mensen die niets winnen de neiging om wel volger te blijven van je pagina of kanaal maar verder niet meer te reageren. Ze zijn dus als het ware ‘dood gewicht.’


“Maar die acties, kortingen en wedstrijden hebben toch wel direct effect?”
 
Dat klopt. Op korte termijn vergroten ze de betrokkenheid en trekken dit soort posts  meer volgers aan. Maar het is belangrijk om de kwaliteit van deze volgers af te wegen tegenover de  kwantiteit. Zou je niet liever een kleine community hebben van echt geïnteresseerde en potentiële klanten dan een groot publiek dat niet bereid is om echt te betalen voor je product of dienst?


Wat is je alternatief?
 
Posts maken die goed zijn voor je business én die je volgers leuk vinden is mogelijk. En wel door te doen waar je als ondernemer heel goed in bent: problemen oplossen voor je klanten.

Probleemoplossende posts zijn strategisch slim.
 
Als je content maakt die ingaat op een herkenbaar probleem van je volgers, dan krijg je de aandacht. Je kunt posts maken waarbij je mensen bewust maakt van het probleem, bijdrages waarin je oplossingen onder de aandacht brengt, video’s waarin je klanten aan het woord laat over hoe je hen hebt verlost van hun pijn of probleem, infographics met een handig stappenplan…

Een probleemoplossende post kan veel verschillende vormen aannemen.
En dat is nu juist het geheim van een goede socialemediastrategie: zorg voor variatie.

Je kunt je volgers enthousiast maken door inzichten te geven, educatieve posts te maken, een inspirerend verhaal te brengen, een mijlpaal onder de aandacht te brengen of door gewoon entertainende bijdrages te delen.

Breng op je sociale media een mix van insteken en soorten posts.
 
Dat maakt het voor je volgers minder saai. En die afwisseling houdt het ook voor jou boeiend. Je hoeft niet iedere keer te focussen op directe verkoop of actie.

Vergeet niet dat mensen een traject afleggen vooraleer ze koopklaar zijn.
 
Neem dus de ruimte om uit te leggen wat je doet, waarom je aanpak of onderwerp belangrijk is, wat mensen kunnen doen met je product en wat het hen oplevert zodat ze meer geneigd zijn om in te gaan op je aanbod of promotie. Door ook andere posts te plaatsen die mensen leuk, herkenbaar en interessant vinden, krijgen je pure promoposts meer aandacht en respons. Dat is dus een win-win.


Samenvattend:
 
Misschien plaats je nu vooral resultaatgerichte posts, promobijdrages en/of winacties op je sociale media. Maar als je alleen maar dergelijke posts maakt dan riskeer je dat verminderde betrokkenheid, een kleiner bereik en dat je vooral ‘freeloaders’ aantrekt. Om effectieve posts te maken hoef je niet iedere keer een harde call to action te hebben of iets weg te geven. Het loont om ook andere bijdrages te maken en een goede mix van posts te delen op je sociale kanalen. Je wint met een gevarieerde en doordachte socialmediastrategie.

Denk aan Joseph Glidden.
 
Net zoals Joseph met zijn prikkeldraad is het goed om als ondernemer op sociale media te experimenteren met wat er al is en dat te verbeteren.

Gebruik bewezen en effectieve strategieën om het gewenste resultaat te krijgen.
 
Als je iemand bent die kansen ziet en grijpt, dan wil je ook de mogelijkheden van AI onderzoeken voor je posts op sociale media. Door strategische instructies te geven aan een bot zoals ChatGPT krijg je antwoorden en insteken waar je echt iets mee kunt.

 Wil je graag een voorbeeld van hoe je dat het beste aanpakt? Download dan het gratis spiekbriefje, een praktische pdf die ik heb samengesteld. Je krijgt hem hier: www.decopywriter.be/spiekbriefje