10 september 2024 

"Hoe maak ik met ChatGPT content die voelt alsof het helemaal van mij is?"

Hoe kan ik met ChatGPT content maken die voelt alsof het van mij is?
 

 Beeld je eens in: je voelt je op je best. Je voelt je stralend, energiek en hebt je beste outfit aan. Dat moment wil je op de gevoelige plaat hebben voor het nageslacht. Wat doe je?

 Wellicht zoek je iemand die jouw visie begrijpt en in staat is om je op een authentieke manier vast te leggen. Toch?

Dat deed Diana Cecil in 1634.
 
Deze Britse aristocrate werd in haar tijd beschouwd als een natuurlijke schoonheid. Ze vroeg Cornelius Johnson om haar portret te schilderen. Een schilderij om te bewaren.
 Maar ergens tussen de 17de en de 19de raakte het portret beschadigd.

 Er kwam een restaurateur aan te pas.
 
Die restaurateur vond blijkbaar dat Diana Cecil niet goed op het portret stond en ‘loste dat op’. Diana’s lippen werden overschilderd om ze voller te laten lijken en de haarlijn werd naar voren getrokken zodat het voorhoofd kleiner leek.    

Recent ontdekten conservators van de English Heritage de cosmetische correctie.
 Ze herstelden de ‘verbeteringen’ die eeuwen na het origineel waren aangebracht. Want aan waardevolle kunstwerken moet je gewoon niet prutsen.

Maar als het gaat om creaties van ChatGPT, is het slim om wél in te grijpen.
 
Tenminste: als je meteen ziet dat een tekst gegenereerd is door AI in plaats van geschreven door een mens.

Er zijn drie redenen waardoor we voelen dat een tekst rechtstreeks uit ChatGPT is gerold:

 1. Geen persoonlijke touch
 2. Stugge stijl
 3. Neutrale zinnen

 Daardoor voelen teksten afstandelijk, koel en zelfs robotachtig aan. Maar als je met je content je persoonlijkheid wilt laten zien, wil je dat juist voorkomen. Hoe pas je daar een mouw aan als je geen copywriter bent en ChatGPT wilt gebruiken zodat je meer tijd overhoudt voor wat je wél leuk vindt?

Met drie simpele - en volledig verantwoorde - cosmetische correcties:
 
1. Persoonlijke verhalen aanbrengen als make-up
 2. Interactieve zinnen om het geheel op te liften
 3. Een extra laagje nuances als afwerking

 Laten we ze elk eens grondig onder de loep nemen.

 1. Persoonlijke verhalen en ervaringen als basis
 
Heb je gezien hoe ik dit blogartikel ben begonnen? Met het voorval van Diana Cecil die een schilderij liet maken dat achteraf bewerkt is. Ik had er ook voor kunnen kiezen om een persoonlijk voorval of een anekdote met een klant als haakje te gebruiken.

 Verhalen, voorbeelden, anekdotes of andere ervaringen maken wat je vertelt levendig, herkenbaar en persoonlijk.

 Zeker op sociale media – waar mensen per definitie aanwezig zijn omdat ze in contact willen komen met anderen en nieuwsgierig zijn naar wat hun vrienden, kennissen en de mensen die ze volgen doen – is dat persoonlijk aspect belangrijk.

 Gebruik ChatGPT ter inspiratie of als kapstok voor je eigen verhaal.

Breng AI-content levendig met een vleugje van jezelf.
 
Dat kan via een eigen foto maar ook in tekst.

 Bijvoorbeeld zo:

💬 Laat weten hoe jij een trend, thema of onderwerp ziet.
💬Geef aan hoe jij zelf of iemand van je klanten omgaat met iets.
💬 Maak een link met iets wat je onlangs hebt gehoord of gezien.
💬Vertel wat een boek, film, podcast… met jou heeft gedaan.
💬Deel een AHA-moment van toen je kennismaakte met een aanpak, tool of techniek.
💬Maak een theoretisch concept duidelijk door een voorbeeld te geven uit je praktijk.
💬 Illustreer een algemeen thema met iets dat je zelf hebt meegemaakt.
💬 Zeg iets over de aanleiding van je post.
💬 Verduidelijk waarom je het onderwerp van je content belangrijk vindt.    
💬…


 Beginnen de verhalen en de creativiteit al te borrelen? Goed zo. Dan ben je klaar om nu je content soepel, vlot en natuurlijk te maken.

2. Interactieve zinnen om kleine ja’s te krijgen
 

 ChatGPT geeft je eerder droge opsommingen. Om alles behapbaar en verteerbaar te maken, heb je connectoren nodig. Als je mensen mee wilt nemen in je verhaal en als je hen ‘ja’ wilt laten zeggen, dan kun je met retorische vragen, slimme tussenzinnetjes en strategisch geplaatste woorden tussentijdse, kleine ja’s uitlokken.

Die techniek leerde ik al in 2003, als beginnende copywriter.
 
Het was direct marketingspecialist Erik Van Vooren die me leerde dat je ‘kleine ja’s’ nodig hebt om mensen naar een grote ja te brengen. Erik had het op zijn beurt geleerd van de gerenommeerde Siegfried Vögele, vele jaren eerder. De techniek om lezers van een verkoopbrief geleidelijk aan op te warmen, werkt ook vandaag en voor online content nog altijd.

 Wil je enkele voorbeelden van verbindingszinnen en connectoren?

 Daar gaan we:

👉🏻 “Laten we een voorbeeld bekijken”
👉🏻 “Ik weet wat je nu denkt:…”
👉🏻 “En weet je wat het beste van al is?”
👉🏻 “Misschien vraag jij je af:…”

 En dit zijn er nog enkele:

👉🏻 “Heb je ook al eens…?”
👉🏻 “Wat als ik je vertel dat er een eenvoudige manier is om dat voor elkaar te krijgen?”
👉🏻 “Zal ik je een geheimpje verklappen?”
👉🏻 “Klinkt goed, hé?”

 Zie je hoe je op deze manier je lezers nieuwsgierig maakt naar meer en ervoor zorgt dat mensen verder blijven lezen?

 Om af te sluiten is er nog één techniek maar die ken je al.

3. Nuances aanbrengen voor subtiliteit
 

 De restaurateur had de grove middelen ingezet om het portret in zijn ogen beter te maken. Die drastische aanpak heb je niet nodig om ChatGPT-teksten naar je hand te zetten. Je kunt de fijne techniek van nuances aanbrengen gebruiken.

 Nuanceren, verfijnen en verduidelijkingen aanbrengen kun je op veel manieren.

 ▪ Door synoniemen te gebruiken.
 ▪ Door een stelling af te zwakken of juist te versterken.
 ▪ Door verschillende personen of meningen aan bod te laten komen.
 ▪ Door context te geven.
 ▪ Door positieve en negatieve aspecten te benoemen.
 ▪ Door woorden te gebruiken die een emotie weergeven.
 ▪ Door in plaats van algemene omschrijvingen letterlijke uitspraken of gedetailleerde beschrijvingen te geven.
 ▪ Door een ‘ja, maar…’ in te voegen.
 ▪ …

 ChatGPT-antwoorden zijn meestal direct en missen de subtiele lagen en verfijnde details. Door zelf nuances toe te voegen maak je het resultaat meteen persoonlijker.

Ja maar: betekenen nuances niet vooral: ‘meer werk’?
 
Misschien denk je nu: “Ik wil juist dat mijn social media posts direct en to the point zijn. Ik heb geen tijd voor al die lagen en details.” Het is logisch dat je snel resultaat wilt. Daarom gebruik je ook AI. Maar het is goed om te beseffen dat een klein beetje nuance je posts en artikels sterker maken. Het zorgt ervoor dat je publiek zich begrepen voelt. En was dat nu niet juist je bedoeling?  

Samenvattend:
 

 Mensen die zeggen dat ChatGPT-antwoorden generiek en robotachtig klinken, missen vooral een menselijke kant of insteek.

 Als je ChatGPT gebruikt om ideeën op te doen, een eerste tekstversie te krijgen of als je een kapstok nodig hebt, dan is het wel nodig om de tekst naar je hand te zetten.

 Dat kun je met deze restauratietechnieken: 1. Persoonlijke verhalen en ervaringen 2. Interactieve zinnen en connectoren 3. Nuances.

 En wees gerust: ze zorgen alle drie voor verbeteringen waar iedereen blij mee zal zijn.

Je volgende stap:
 
Als je ChatGPT standaardvragen stelt, dan krijg je standaardantwoorden. Door betere vragen te stellen, krijg je gerichtere antwoorden. Om je te helpen om betere vragen te stellen zodat je met de AI-output ook betere, creatievere en meer impactvolle posts kunt maken, heb ik een ChatGPT-spiekbriefje gemaakt.

 Je kunt het gratis downloaden via deze link: www.decopywriter.be/spiekbriefje

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen