Hoe ChatGPT je een-tweetje is voor onderscheidende en opvallende content
5 juni 1957. De voetbalmatch tegen IJsland was al lang niet meer spannend toen Rik Coppens een penalty mocht trappen. De Rode Duivels zouden even later de wedstrijd winnen met 8-3, en de strafschop was het zevende doelpunt van de Belgen.
Er stond dus niets meer op het spel, behalve het plezier.
Daarom fluistert Coppens naar zijn ploegmaat, André ‘Popeye’ Piters: “En deux temps”. Coppens geeft een lichte pas vooruit naar rechts. Popeye pikt de bal op. De IJslandse doelman rent op Popeye af maar die speelt de bal terug naar Coppens en knalt de bal tegen het net.
Het publiek geniet. De bondstop niet.
“Voor de terugwedstrijd in IJsland werd ik zonder boe of ba thuisgelaten”, vertelde Coppens in een interview in 2014 met De Standaard. “Ze vonden dat ik de tegenstander belachelijk had gemaakt, terwijl ik alleen het publiek wilde amuseren.”
Een strafschop binnentikken na een een-tweetje was op dat moment ongezien.
Het was een ontregelende actie die de tegenstander op slag in verwarring bracht.
Datzelfde effect kun jij ook bekomen als je ChatGPT slim gebruikt.
Laten we even analyseren hoe je meer verrassingseffect in je content krijgt – ook als je ChatGPT inschakelt voor je marketing.
Het begint natuurlijk met weten welke elementen ervoor zorgen dat je content anders en ‘ongezien’ is. (1. Welke elementen zorgen ervoor dat je content anders en ‘ongezien’ is?)
Als je iets vertelt dat je publiek al weet of gehoord heeft, dan haken mensen al snel af. Blijf dus weg van clichés, open deuren en zaken die iedereen in je markt ook al vertelt. Zulke content negeren mensen. Bovendien: als je publiek het gevoel krijgt dat het niets nieuws van je krijgt, dan maak je het moeilijk om je nog te vertrouwen in de toekomst.
Laat je publiek de wenkbrauwen fronsen.
Met brave, vanillecontent val je niet op. Wat je wilt is mensen “Oh?” of “Huh!?” laten denken. Alleen dan stoppen mensen met scrollen en heb je hun aandacht.
Een snelle manier om een vleugje nieuwsgierigheid toe te voegen aan je content is een tegendraadse visie. Dus als het gezond verstand zegt dat X goed is om te doen, draai dat dan om en leg uit waarom X slecht is. En omgekeerd. Zorg er wel voor dat je jouw stelling onderbouwt.
Je kunt ook een fris inzicht bieden waarbij je tegen de stroom ingaat. Je kunt bijvoorbeeld laten zien dat traditioneel advies in je vakgebied onvolledig of achterhaald is. Zo kan een salestrainer bijvoorbeeld een post maken met als insteek: “Waarom het meeste verkoopadvies fout is”.
Nog een stap verder is om de controversiële of provocerende toer op te gaan. Door je te verdiepen in onderwerpen die van nature sterke meningen of emoties oproepen - vooral op gebied van geld, overtuigingen of maatschappelijke normen - krijg je de aandacht. Als je het bijvoorbeeld hebt over wel of niet borstvoeding geven in het openbaar, dan breng je al snel een discussie op gang en gaan voor- en tegenstanders met elkaar in debat.
Hoe gebruik je nu ChatGPT om geen voorspelbare maar juist echt ongeziene, en unieke content te maken?
Eén van de grote bezwaren tegen content gemaakt door AI is: “Je haalt die AI-content er zo uit. Alles lijkt op elkaar. Er zit geen unieke stem in.”
Om te vermijden dat de content die jij maakt met AI niet lijkt op deze van je concurrent, kun je drie zaken doen.
1. Gebruik diepere prompts
Hoe specifieker de instructies die je geeft aan ChatGPT, des te beter de antwoorden die je krijgt. Vraag je bijvoorbeeld aan ChatGPT: “Bedenk enkele mogelijke onderwerpregels voor mijn nieuwsbrief”, dan krijg je algemene en vage antwoorden.
Heel anders is het als je dit vraagt: “Genereer een onderwerpregel die de aandacht trekt voor mijn Black Friday-aanbieding voor mijn online cursus timemanagement, gericht op B2B-professionals. Mijn actie is: [omschrijf de actie] Gebruik voor je onderwerpregel de PAS-formule (Probleem-Agiteren-Oplossing). Zorg ervoor dat je een specifieke uitdaging op vlak van timemanagement benoemt en een duidelijke oplossing.”
Stel dus gerichtere vragen (‘prompts’) aan ChatGPT. Hoe concreter en meer toegespitst, des te beter de uitkomst. Het is een spier die je kunt trainen. Het goede nieuws is dat je er dus beter in kunt worden.
2. Moedig AI aan om verder te denken of dieper te graven
ChatGPT wil altijd gedienstig zijn. Dat wil zeggen dat het ongewone vragen niet uit de weg gaat. Vraag daarom naar controversiële stellingen of argumenten die tegen de norm ingaan. Vraag om een bezwaar te ontkrachten. Of vraag om een verband te zoeken tussen zaken die helemaal niets met elkaar te maken hebben. Ook een goed idee: vraag naar niet alledaagse manieren om een product of tool te gebruiken.
Mijn prompt “Geef me 10 onverwachte manieren om een potlood te gebruiken” leverde een lijst van bijzondere, veelzijdige en zelfs grappige antwoorden op.
En dat is wat je wilt. Gebruik AI om je eigen blik te verbreden, je creativiteit te stimuleren en om onorthodoxe ideeën te bedenken zodat je meer plezier krijgt in content maken voor je business.
3. Train je contentteam om anders te denken
Goede prompts maken is een kunst. Met een andere soort prompts krijg je andere antwoorden van ChatGPT. Besteed jij je content uit aan iemand van je team of aan een externe contentmaker die daarvoor AI gebruikt? Zorg er dan voor dat die persoon dat op een goede manier doet. Laat je content creators vertrekken vanuit ongewone invalshoeken, out-of-the-box denken stimuleren of focussen op creatieve concepten.
Houd in het achterhoofd dat niet elke contentmaker geschikt is.
AI kan dan wel creatieve content genereren, maar de originele ideeën en prompts bedenken en concepten ontwikkelen vraagt wel menselijke creativiteit. Bovendien moet degene die je marketingcontent voor je maakt met de hulp van ChatGPT of een andere AI-tool in staat zijn om de gegenereerde content te beoordelen, te bewerken en te finetunen. Het moet dus met andere woorden iemand zijn die zelf kritisch denkt en goed kan analyseren.
Bovendien moet deze creatieve geest iemand zijn die kennis heeft van de platformen waarop die met AI gemaakte content terechtkomt. Zoals je weet kun je niet zomaar dezelfde content kopiëren en plakken in een e-mail of nieuwsbrief, in een advertentie of posten op al je verschillende sociale mediakanalen.
En dat brengt ons bij een volgende belangrijke vraag.
Wat zijn de risico's van het implementeren van een compleet nieuwe strategie met ChatGPT, en hoe kun je je voorbereiden op mogelijke uitdagingen?
Rik Coppens kwam tijdens de beruchte interland met een verrassende tactiek. Zoals gezegd nam de voetbalbond hem dat niet in dank af.
Als je AI wilt gebruiken in je content- en marketingstrategie, krijg je misschien te maken met tegenkanting.
Sommige mensen in je team zullen weerstand voelen tegen die verandering.
Of als je samenwerkt met een marketingbureau en je oppert dat je graag de kansen van AI wilt inzetten om je marketing naar een hoger niveau te tillen, dan kan het zijn dat je marketing- of contentverantwoordelijke zich wat bedreigd voelt en je probeert te overhalen om het niet te doen – zeker als die mensen nog niet vertrouwd zijn met AI-technologie.
Onthoud: een goede contentcreator is niet bang van AI.
Een middelmatige contentcreator kan wel – terecht – schrik hebben van een collega die AI echt omarmt.
Moet je je hele contentstrategie overlaten aan AI? Dat nu ook weer niet.
ChatGPT kan je binnen enkele seconden ideeën, invalshoeken en concepten geven voor je content. Het is een heel goede brainstormpartner en assistent die mogelijk perspectieven voorstelt waaraan je misschien nog niet had gedacht. Zeker voor standaardwerk of repetitieve schrijftaken – zoals spellingscontrole – kan ChatGPT je tijd besparen waardoor jij of iemand van je team zich kan concentreren op taken waarvoor meer creativiteit of strategisch denken nodig is.
Het is cruciaal om zelf creatief te blijven, kritisch na te denken en voor ogen te houden wat je wilt bereiken met je content.
Het is niet omdat je iets vraagt aan ChatGPT dat je dat antwoord klakkeloos moet gebruiken. Durf door te vragen en vervolgprompts te maken. Herformuleer je instructie eens om te zien of je een andere uitkomst krijgt. Of gebruik de output van ChatGPT als startpunt voor je eigen verhaal of standpunt. Hoe meer eigen inbreng je kunt verweven in je content, des te persoonlijker die wordt en des te meer verbinding je krijgt met je doelgroep. En dat is uiteindelijk wel de reden dat je content maakt natuurlijk.
Maak het in het begin niet te groot.
Experimenteer, evalueer en stuur bij. Begin bijvoorbeeld met een experiment. Vraag ChatGPT bijvoorbeeld eens een alternatieve titel of call to action voor een advertentie of campagne. Analyseer de resultaten zorgvuldig en gebruik die inzichten om je aanpak te verfijnen.
Door het stap voor stap aan te pakken gun je jezelf en je team om ChatGPT onder de knie te krijgen, te leren en bij te sturen. Het helpt ook om sceptici binnen je team of organisatie te overtuigen met concrete resultaten.
Luister altijd naar je publiek.
Monitor de reacties van de mensen op je nieuwsbrieflijst, van je volgers op sociale media, van je websitebezoekers, van je klanten. Wees bereid om je strategie snel aan te passen op basis van hun feedback. Doe meer van wat goed werkt. Doe minder van wat niet goed werkt.
Samenvattend
Je weet nu dat goede content die de aandacht trekt van de mensen die je wilt bereiken anders is. Dat je anders moet denken. Vermijd clichés en open deuren. Bied onverwachte inzichten om je publiek geïnteresseerd en betrokken te houden. ChatGPT kan je daarbij helpen.
Gebruik slimme, specifieke prompts. Hoe gerichter je vraag aan ChatGPT, des te unieker en relevanter de antwoorden die je krijgt.
Laat niet alles over aan ChatGPT.
AI kan assisteren, maar de essentie, verfijning en persoonlijke toets komt nog altijd van echte mensen. ChatGPT maakt je eigen creativiteit en kritisch denken niet overbodig.
Net zoals Rik Coppens iedereen verraste met een nieuwe manier om te scoren, kun jij als ondernemer ChatGPT gebruiken om de aandacht te krijgen van je publiek en je content interessanter en aangenamer te maken. Het kan in eerste instantie ongebruikelijk voelen of zorgen voor verwarring, maar wat in het begin ongewoon is kan al snel de norm worden. Meer zelfs: AI is nu al niet meer weg te denken. ChatGPT is geen hype maar een blijver.
Je volgende stap
Als je weet hoe je ChatGPT echt goede instructies geeft, krijg je wél bruikbare, specifieke en afgestemde resultaten om te gebruiken in de marketing voor je bedrijf. Ontdek de praktische training om via ChatGPT toffe en unieke posts, e-mails en artikels te maken die niet robotachtig aanvoelen. Dit zijn de prompts die ik zelf ook gebruik om als senior copywriter content te maken voor mezelf en voor mijn klanten. Krijg direct toegang via deze link: https://decopywriter.plugandpay.nl/checkout/chatgpt