Hoe je je ideale klant enthousiast krijgt in 15 minuten zonder dat je moet pitchen, mensen moet opbellen of moet netwerken
Als ondernemer moet je mensen warm maken voor je aanbod. Vooral vrouwen vinden dat moeilijk. Zeker koudweg mensen opbellen of een pitch houden doen ze niet graag. Ze vinden het gekunsteld, niet bij hen passend. Het goede nieuws is: dat hoeft ook niet. Ontdek hier de voordelen van bloggen voor jou en je bedrijf.
Toen ik vroeger bij mijn grootmoeder op bezoek ging, zat ik altijd helemaal links in de grote sofa. Want naast die driepersoonszetel stond de telefoon van mémé. Mémé was een enorme spraakwaterval. Als ze aan het babbelen was, was het moeilijk om er een speld tussen te krijgen.
Ook aan de telefoon. Ze belde naar haar zus die aan de zee woonde, naar ‘ons Annie’ die een bakkerij had in Brussel, naar ‘ons Rita’ die in Antwerpen woonde, naar… Ja, naar wie niet eigenlijk?
Aan de telefoondraad kon je zien hoeveel keer mémé gebeld had.
Want ze had een bijzondere manier om de hoorn op te nemen en neer te leggen. Ze draaide haar pols altijd een slag. Een slag om de hoorn op te nemen en één om de hoorn terug ‘in de haak’ te leggen.
Ieder gesprek betekende een extra krul in de toch al gekronkelde telefoondraad.
Als kind ging ik dus altijd bij de telefoon zitten om de draad te ontwarren.
Maar nu is er niets meer om te ontwarren.
Niet alleen omdat mémé intussen overleden is, maar vooral omdat onze eigen telefoon niet zo veel ‘gebezigd’ wordt.
Want ik bel niet graag. En zeker niet om potentiële klanten warm te maken. Het werkt, dat weet ik wel, maar ik krijg er de kriebels van en dus stel ik het iedere keer weer uit.
Onlangs deed ik zelfs mee aan een verkoopchallenge om mezelf uit te dagen. Te stretchen. Een schop onder de kont te geven. Noem het zoals je wilt: het heeft niet gewerkt. Want ik heb de hoorn de hele challengeperiode op de telefoon gelaten. En mijn gsm heb ik ook niet gebruikt.
Hoe ik dan klanten krijg?
Via mijn toetsenbord. Door te schrijven. Door van me te laten horen. En dan vooral door te bloggen.
Want in een blog kan ik even veel verhalen en sappige anekdotes kwijt zoals mijn mémé vroeger al telefonerend.
En precies daarom vind ik bloggen een ideaal alternatief voor telefonische acquisitie zoals dat dan heet.
Niet alleen voor mij trouwens. Ook mijn klanten ervaren het. En ook voor jou kan bloggen een heel doeltreffende manier zijn om de juiste mensen enthousiast krijgen voor jou, je bedrijf en je product of dienst zonder dat je aan harde verkoop moet doen. Of zonder dat je moet telefoneren. Of netwerken.
Wat is bloggen?
Het stuk dat je nu aan het lezen bent is een blog.
Bloggen is een modern woord voor artikelen schrijven. Iedereen blogt tegenwoordig: jongeren, werkzoekenden, huismoeders, zaakvoerders van KMO’s of MKB’s, marketeers bij multinationals… Allemaal laten ze van zich horen. Sommigen doen dat heel summier, anderen doen dat heel uitgebreid – soms zelfs met hele fototutorials erbij.
Als ondernemer kan je ook bloggen. Dat kan je doen in een digitale nieuwsbrief. Of je kan je artikel delen op je website of op sociale media. Waar je blogt maakt niet zoveel uit. Belangrijk is dat je je volgers en geïnteresseerden informeert, inspireert, tips geeft en motiveert. Kortom: je helpt hen.
Misschien heb je al eens gehoord van contentmarketing. Wel, bloggen is een manier om aan content marketing te doen.
Waarom is bloggen zo belangrijk voor jou als ondernemer?
Er zijn heel veel redenen om als ondernemer zakelijke blogartikels te schrijven.
Ik noem er hier negen.
1. Je legt rustig uit wat je doet
Op netwerkbijeenkomsten of als je ergens een pitch houdt is je tijd beperkt. Dan moet je heel kort en kernachtig je boodschap weergeven. Maar misschien los je wel een complex probleem op voor je klanten. Of ben je actief in een branche die toelichting vraagt.
In een blog kan je uitgebreider ingaan op wie je bent, wat je doet en waar je voor staat.
Als je blogt als ondernemer dan deel je je verhaal, je successen, de zaken die je hebt moeten overwinnen, je levenslessen, hoe het er bij jou aan toe gaat… Zo krijgen mensen een goed beeld van jou en wat je voor hen kan betekenen.
Mensen die je blog lezen doen dat omdat ze geïnteresseerd zijn. Dus dan mag je best wat meer dan de standaardinfo uit een pitch geven. Een goede blog bestaat uit content die mensen willen lezen.
2. Marketing voor chaoten, introverten, HSP'ers en sneldenkende professionals
Veel ondernemers vinden het moeilijk om in een vingerknip een antwoord te geven op de vraag: “Wat doe jij?” Dat komt omdat ze heel veel willen vertellen. Of omdat ze met heel veel bezig zijn en niet goed weten wat ze het beste kunnen zeggen. Of ze springen van de hak op de tak waardoor het voor de toehoorder moeilijk is om te begrijpen wat ze nu juist willen vertellen. Of ze zijn heel verlegen en kunnen daardoor niet zo goed uit hun woorden komen. Frustrerend. En jammer ook, want het is vaak een gemiste kans om je op de kaart te zetten.Een blog schrijf je neer. Het is een manier om je gedachten te ordenen. Een goede blog heeft een duidelijke structuur. Die structuur helpt de blogger om alles te zeggen wat hij wil zeggen en neemt de lezer bij de hand. Een mooi geordende blog zorgt er met andere woorden voor dat de blogger meer tijd heeft en er een samenhangend verhaal van kan maken.
3. Bloggen is een manier om online een gesprek aan te gaan en connectie op te bouwen
Een goede blog is geen eenrichtingsverkeer maar een dialoog. Jij deelt iets en mensen reageren op wat je zegt.
Mensen leren je kennen. Als je de juiste insteek of aanpak kiest dan herkennen mensen zich in wat je deelt. Ze voelen zich aangesproken.
Dat zullen ze je dan ook laten weten. Als je het goed aanpakt laten mensen een reactie achter of nemen ze contact op met jou.
4. Bloggen helpt je om een netwerk op te bouwen
Als je regelmatig blogs publiceert die mensen waardevol en nuttig vinden dan zullen ze je volgen. Ze zullen méér van je te weten willen komen.Misschien schrijven ze zich in op je nieuwsbrief of abonneren ze zich op je kanaal waar je je blogs deelt. Misschien ook delen ze zelfs je blogs.
Ondernemers die zich toeleggen op bloggen en de knepen van het bloggen beheersen bouwen een schare trouwe volgers op. Het worden met andere woorden lauwe en warme contacten.
5. Door te bloggen krijg je meer verkeer naar je website
Je website is het hart van je marketing. Bloggen is een manier om mensen naar je website te krijgen. Dat kan door gericht te bloggen over vragen en problemen waar ze mee zitten. Mensen willen méér weten over de ondernemer achter de interessante artikelen en zoeken wie je bent. Ze kijken op je profiel en surfen naar je ‘over mij’-pagina.
Als je het goed aanpakt werkt een blog als een magneet voor verkeer naar je website. Niet één keer, maar telkens als je een nieuwe blog plaatst. Hoe meer blogartikelen, des te beter.
Mensen zoeken naar antwoorden op vragen op internet en jij deelt via je blogs oplossingen. Je laat zien dat je begrijpt waar mensen van wakker liggen.
Door regelmatig blogartikelen te plaatsen krijg je een dynamische website – eentje die het voor de bezoekers interessant maakt om naar terug te keren.
6. Bloggen is goed voor je vindbaarheid
Blogartikels en SEO gaan goed samen. Tegenwoordig begint iedereen die ergens last van heeft of ergens meer over wil weten zijn zoektocht bij Google. Ze typen een zoekterm of vraag in.
Geef in je blogs antwoorden op hun vragen. Blogs blijven online staan dus mensen die op zoek zijn naar een specifiek onderwerp waarover jij blogt komen bij jou terecht als je het slim aanpakt.
Let wel: een blogartikel schrijf je in de eerste plaats voor de mensen die je graag wil helpen, niet voor zoekmachines.
Maar als wat jij deelt in je blogs interessant is voor mensen en je dus mensen aantrekt, dan zullen de zoekmachines zoals Google dat opmerken en zal je website beter scoren in de rankings. Er zullen je dus nog meer mensen je vinden.
7. Bloggen is een manier om meer mensen op je e-maillijst te krijgen
Je kan bloggen op je website en op sociale media, maar je kan je blogs ook delen met de volgers van je e-maillijst, via je nieuwsbrief. Dat is iets dat ik je zeker aanraad.
Moedig mensen aan om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat ze geen enkel blogartikel van je missen.
Als je volgers, fans en klanten de onderwerpen, verhalen en insteken van je blogartikels interessant vinden dan zullen ze graag alles van je lezen en zich dus graag inschrijven op je e-maillijst om altijd up to date te blijven.
8. Bloggen is goed voor je ‘brand awareness’
Als ondernemer met een bedrijf straal je iets uit. Je hebt met andere woorden een branding. Iets herkenbaars dat je onderscheidt van anderen in je sector die iets gelijkaardigs doen of aanbieden als jij.
Mensen kiezen het liefst voor een bedrijf, een onderneming, een aanbod dat hen aanspreekt of dat bij hen past.
Omdat je jezelf en je bedrijf op een heel persoonlijke en unieke manier kan laten zien verhoogt bloggen dus – als je het goed doet – je brand awareness. Anders gezegd: mensen leren jou en je bedrijf beter kennen als je blogt.
9. Bloggen is een manier om jezelf in de markt te zetten als expert
In een blogartikel kan je inzichten delen, tips, achtergrondinformatie… over je vakgebied. Het is de manier bij uitstek om mensen te laten weten dat je op de hoogte bent van wat er speelt in je markt, in je sector. In een blog kan je ook delen hoe jij aankijkt tegen bepaalde evoluties en welke oplossingen jij ziet voor problemen of uitdagingen van je lezer.
Je kan ook laten weten wat je voor een klant hebt gedaan en welke resultaten dat heeft opgeleverd.
Of je kan je eigen successen en hobbels delen zodat mensen daar weer van kunnen leren of zien hoe ze het kunnen aanpakken. Of wat ze beter niet doen.
Kortom: er zijn veel goede redenen om te bloggen
Het is de ideale manier om aan marketing doen voor mensen die introvert zijn, niet opdringerig willen zijn of gewoon niet graag telefoneren.
En bloggen hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Toch zeker niet als je het hele project ‘bloggen’ opdeelt in behapbare stukjes. Batchen heet dat. Daar heb je maar een kwartiertje voor nodig.