Zo houd je jouw lezers geboeid: verbeter je tekststructuur met ChatGPT

In onze keuken hebben we een ‘dagelijkse dingen-schuif’.
 
Die lade hebben we geïnstalleerd voor het gemak. Het is de verzamelplaats voor zaken die we (bijna) elke dag nodig hebben: bril, autosleutel, gsm-oplader, herbruikbaar tasje, jeton voor de winkelkar, notablokje voor boodschappenlijstjes, balpen…

Het probleem is dat er ongemerkt niet-dagelijkse dingen bij komen: spaarkaarten, wisselgeld, een knop die af een broek is gesprongen, een ‘mooi steentje’ dat ergens is opgeraapt…
 Doordat – laat ik het tactisch omschrijven – ‘sommige gezinsleden’ allerlei zaken in de lade dumpen, wordt de lade na verloop van tijd een zootje.

De oplossing?
 
Af en toe de dagelijkse dingen-schuif rigoureus uitschudden.
 Dan komen de echt noodzakelijke zaken tevoorschijn en verdwijnt al de rest naar een meer geschikte plaats. En ja, soms is dat de vuilnisbak.

 Als je als ondernemer artikels schrijft voor je business is zo’n opruimactie ook een goed idee – zeker als jij je soms afvraagt: “Hoe houd ik de aandacht van mijn lezers vast?”

Eindredactie is de oplossing voor een informatiedump.
 
Spelfouten ontsieren je tekst en doen onrecht aan je bloginspanningen. Ja, het is waar: je boodschap is het allerbelangrijkste maar als je doelgroep zich stoort aan spelfouten, taalfouten en grammaticale slordigheden, dan haken ze af. Maar niet alleen spelfouten borstel je best uit je tekst. Het is belangrijk dat je artikel vlot geschreven is zodat je lezers je boodschap meteen begrijpen.

Met een logische volgorde en een rode draad leest je artikel of post veel beter weg.
 
Precies om die structuur aan te brengen kun je ChatGPT gebruiken. Bovendien is
 ChatGPT ook goed in het vinden van een rode draad in een (ruwe) tekst.

 Als vakspecialist heb je veel kennis en achtergrond. Daardoor kan het moeilijk zijn om de juiste zaken te filteren voor je artikel of social media post. Misschien sla je belangrijke details over of beschouw je ze onterecht als vanzelfsprekend waardoor jij je lezer onderweg verliest. ChatGPT kan dit voor je opmerken en je helpen zodat je artikel geen cruciale informatie mist.

Vraag ChatGPT gerust om je alinea’s te ordenen.
 
Of ga een stapje verder en vraag om een verband te zoeken tussen zaken die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben. Het zou zomaar kunnen dat je zo een idee aangereikt krijgt waar je zelf niet was opgekomen.


 Het grote voordeel is dat je tekst nog niet klaar hoeft te zijn. Ook met een ruwe tekst of opzet kan ChatGPT al uit de voeten.

Hoe gebruik je ChatGPT voor je eindredactie?

Vraag het gewoon. ChatGPT antwoordt op vragen die je stelt of commando’s die je geeft. Dat noemt men ‘prompts’.

 Vraag in je prompt dat ChatGPT zich gedraagt als een ervaren eindredacteur. Dan verplaatst ChatGPT zich in die rol en is de uitkomst vaak beter.

 Vraag bijvoorbeeld aan ChatGPT: 


 👉🏻"Orden de volgende alinea's van het artikel logisch en coherent, alsof je een ervaren eindredacteur bent die actief is op de Vlaamse/Nederlandse markt en gespecialiseerd is in copywriting. Zorg ervoor dat de tekst soepel leest, de boodschap duidelijk overkomt, en dat elke alinea natuurlijk aansluit op de vorige. Hou rekening met de juiste opbouw voor de doelgroep." [+ voeg je ruwe tekst toe]
 

Hoe breng je verder nog meer structuur aan?

 
Maak alinea’s. Niets is vervelender voor een lezer dan een grote lap tekst te zien. Dat is heel ontmoedigend om aan te beginnen. Alinea’s maken je tekst opeens behapbaar.

 Vergelijk bijvoorbeeld deze tekstblok…

----
 “Als je alleen maar tips geeft, dan geef je informatie. Met informatie alleen ben je niet onderscheidend. Wat ook je vakgebied, product of dienst is er is online al heel veel informatie te vinden. Zelfs als je heel gespecialiseerd bent in je domein zijn er blogs met tips en trucs te vinden. Om nog maar te zwijgen op de vele tutorials en how to-video’s die je op YouTube vindt. Door blogs te schrijven met informatie die mensen ook met een simpele Google-zoekopdracht bij elkaar kunnen vinden, valt je content niet op. Het is niet waar dat mensen onthouden bij wie ze een tip hebben gelezen. Kijk zelf anders eens bij je zoekgeschiedenis van pakweg de voorbije week. Misschien heb je achtergrond, informatie, weetjes of tips bekeken. Weet je nog exact wie wat heeft gezegd of geschreven? Wellicht niet. Zo gaat het ook met jouw bloglezers. Als je alleen maar (inwisselbare) tips en content deelt, is je blogartikel alleen maar leuk of interessant om te weten. Wil je echt het verschil maken met je blog? Dan moet je ervoor zorgen dat mensen geven om wat je deelt. Je wilt niet dat mensen de inhoud van je blogartikel over zich heen laten lopen als water over een eend. Wat je moet willen is dat mensen denken: “Oh… Zo had ik het nog niet bekeken. Die persoon moet ik volgen.” En daarom moet je iets anders doen dan alleen de informatie en kennis die je in je hoofd hebt uit te storten over je publiek.”
---- 

Hiermee…

---
Als je alleen maar tips geeft, dan geef je informatie.
 
Met informatie alleen ben je niet onderscheidend. Wat ook je vakgebied, product of dienst is er is online al heel veel informatie te vinden. Zelfs als je heel gespecialiseerd bent in je domein zijn er blogs met tips en trucs te vinden. Om nog maar te zwijgen op de vele tutorials en how to-video’s die je op YouTube vindt.

 Door blogs te schrijven met informatie die mensen ook met een simpele Google-zoekopdracht bij elkaar kunnen vinden, valt je content niet op.

Het is niet waar dat mensen onthouden bij wie ze een tip hebben gelezen.
 
Kijk zelf anders eens bij je zoekgeschiedenis van pakweg de voorbije week. Misschien heb je achtergrond, informatie, weetjes of tips bekeken. Weet je nog exact wie wat heeft gezegd of geschreven? Wellicht niet.

 Zo gaat het ook met jouw bloglezers. Als je alleen maar (inwisselbare) tips en content deelt, is je blogartikel alleen maar leuk of interessant om te weten.

Wil je echt het verschil maken met je blog?
 
Dan moet je ervoor zorgen dat mensen geven om wat je deelt. Je wilt niet dat mensen de inhoud van je blogartikel over zich heen laten lopen als water over een eend. Wat je moet willen is dat mensen denken: “Oh… Zo had ik het nog niet bekeken. Die persoon moet ik volgen.”

 En daarom moet je iets anders doen dan alleen de informatie en kennis die je in je hoofd hebt uit te storten over je publiek.

 (Bron: Training ‘Bloggen Als De Beste’ – Katleen Van Landschoot)

 ____


Zie je het verschil?
 

 ChatGPT kan je helpen om alinea’s te maken zodat je tekst behapbaarder wordt. Vraag bijvoorbeeld: “Maak alleen alina’s om de onderstaande tekst leesbaarder te maken. Verander verder niets aan de tekst” [+ voeg je tekst toe]

 
Met deze kleine aanpassingen maak je het voor jezelf en voor je lezer veel aangenamer.

Samenvatting:

 Vermijd dat je artikel of post een rommeltje is zoals een ongeordende ‘dagelijkse dingen-schuif’.

 👉🏻Pas eindredactie toe
 Daardoor leest je artikel vlotter en is de rode draad duidelijk voor je lezers.

 👉🏻 Maak alinea’s
 Grote lappen tekst ontmoedigen je lezer. Splits je tekst op in alinea’s voor meer overzicht.

 👉🏻 Laat AI je helpen om verbanden te vinden
 ChatGPT kan je helpen om samenhang te vinden tussen je losse ideeën.  

Wat kun je vandaag doen?
 
Kijk eens op je laptop. Heb je er nog een opzet voor een post die je van plan was ooit eens te delen op Facebook, LinkedIn of een ander social media-kanaal? Of vind je een onafgewerkt blogartikel terug?
 Kopieer en plak je ruwe tekst in ChatGPT en gebruik de prompt uit mijn blogartikel. Beoordeel het resultaat. De kans is groot dat je met een klein beetje ‘tweaken’ een artikel of een post hebt dat je vandaag nog kunt delen met je publiek.