Het duintolletje-principe: hoe haal je het meest uit een template voor je content

Hoe kan een piepklein landslakje van amper 2mm breed en 1,1mm hoog sneller zijn dan de beste vlieger onder de insecten? Dat was de vraag die Nederlandse onderzoekers zich stelden toen ze in 2009 het duintolletje vonden op het eiland Terschelling.

 Acht jaar eerder was de slakkensoort ontdekt in het zuiden van Nederland. Dat de soort zo snel in het noorden zou zijn had men niet gedacht. Want de verspreiding was gebeurd in een vergelijkbaar tempo als van libellen, die bekend staan als de snelst vliegende insecten.

De slakkenkenners staken de koppen bij elkaar om uit te vinden hoe dat kon.

❓Was het duintolletje getransporteerd door de mens? Wellicht niet, want de nieuwe vindplaats lag te ver van de bewoonde wereld.
❓ Was de slak daar op eigen houtje naartoe gekropen? Ook vrij onwaarschijnlijk want het eiland Terschelling ligt geïsoleerd in de Waddenzee én de slak zou het zoute zeewater moeten overwonnen hebben om zijn nieuwe biotoop te bereiken.
❓ De optie die overbleef was dat de slakjes zich hebben vastgehecht aan de veren of poten van een vogel. Het duintolletje had dus een vogel gevonden die hem als een soort taxi veel sneller op de nieuwe bestemming bracht.  

 Vergelijkbaar met hoe de slimme duintolletjes handig gebruik maken van veren om hun reis te versnellen en hun doel te bereiken, kun jij templates en checklists van copywriters gebruiken om sneller en gemakkelijker content te maken die je business vooruit helpt.

Waarom zijn copywritingtemplates handig – zelfs als je geen copywriter bent?
 

 Weet je nog dat je als kind kleurplaten kreeg? De basisafbeelding was er al. Je hoefde alleen nog je eigen creativiteit te gebruiken om er iets moois van te maken. Die kleurplaat van toen was een sjabloon of een voorbeeld dat je hielp om iets te maken. Een copywritingtemplate is daarmee te vergelijken.

 Copywriters maar ook andere marketeers en ondernemers die content nodig hebben gebruiken dikwijls templates die vooraf zijn gestructureerd als basis om hun teksten te schrijven. Zo’n copywritingtemplate bevat dikwijls richtlijnen om effectieve, overtuigende copy te maken.

 Het is een handig hulpmiddel om het schrijfproces te stroomlijnen en ervoor te zorgen je belangrijke aspecten en onderdelen – zoals de titel - niet over het hoofd ziet.

Welke templates helpen je echt vooruit?
 
Er zijn tegenwoordig heel veel templates te vinden. Voor van alles en nog wat kun je invulsjabloontjes vinden. Gratis of waar je fors geld voor neertelt.

Maar let op: er is veel rommel op de markt.
 
Zo zijn er strakke templates die weinig ruimte bieden voor aanpassingen zodat je al snel vastloopt. Of er zijn gecompliceerde templates met tientallen stappen of invulvelden. Dat kan leiden tot verwarring of het onnodig moeilijk maken.  

 En dan zijn er nog verouderde templates die hun werking verloren hebben omdat mensen ze massaal gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het clichématige ‘Herken je dit?’-zinnetje op veel homepagina’s met daaronder een waslijst aan symptomen en problemen. Het is heel lastig om je daarmee te onderscheiden van de concurrentie.

Je bent beter af met succesvolle, beproefde concepten die keer op keer werken. Geen clickbaitachtige snel-rijk techniek van een of andere goeroe. Geen ‘amazing’ over de top template uit Amerika die niet past bij jou, je product of je doelgroep. Geen hip trucje dat maar eventjes werkt.

Kies voor een bewezen, universele aanpak.
 
Een stappenplan of principes die geschikt zijn voor de meest uiteenlopende producten en diensten. Iets dat rekening houdt met de basis. Namelijk dat de mens altijd op zoek is naar dezelfde, universele voordelen (zoals comfort, tijdswinst en kwaliteit) en dat er emoties zijn die mensen aanzetten om iets te doen of te laten.  

Hoe gebruik je nu een template voor je content?

 
Om een template, checklist en aanpak te hebben die voor je werkt en die je content echt beter maakt en ervoor zorgt dat je publiek enthousiast wordt, zijn er drie stappen nodig.

1. Weet wat je wilt bereiken
 
Je content heeft altijd een doel. Wil je een Facebook-advertentie maken en verschillende versies tegenover elkaar testen? Wil je een onderwerpregel voor je e-mail zodat meer mensen die openen? Wil je jouw websitebezoekers aanzetten om iets te downloaden?

2. Pas de structuur toe op jouw content
 
Kies voor een template, checklist of structuur die flexibel genoeg is om aan te passen aan je doel en je behoeften. Zorg ervoor dat je content relevant en aantrekkelijk is voor je doelgroep.

3. Test of het werkt
 
De beste templates zijn de templates waarmee je aan de slag gaat en die je test. Aan een verzameling templates die stof liggen te vangen op je laptop heb je niets. Je moet er iets mee doen. Dat is logisch. En gebruik de principes niet één keer, maar meerdere keren. Alleen dan zie je het effect.

Misschien twijfel je of een template toch je vrijheid niet beknot.
Het is logisch dat je vooral je eigen ding wilt doen. Een goede structuur helpt je juist om creatief te zijn en je persoonlijke toets te geven aan je content.

Bekijk even deze twee klantenverhalen.

Dit is een screenshot van Google Mijn Bedrijf met twee klantenervaringen over hetzelfde webinar dat ik heb gegeven.



 

De onderste review is vaag. “Ik kan dit iedereen aanraden die iets meer over bloggen wil weten of zich hierin specialiseren”, schrijft Conchita.

 Dat klinkt vriendelijk maar mensen die niet bij het webinar waren, weten niet waarom zij zich ook zouden moeten aanmelden.

 De bovenste review is veel specifieker. Wim heeft het over concrete stappen en dingen die een verschil maken als je blogt.

Vanwaar het verschil tussen die twee verhalen?
 
Conchita heb ik vrij gelaten om iets te schrijven. Aan Wim heb ik enkele richtvragen gegeven om te beantwoorden.

 Met andere woorden: de structuur maakt het verschil.

Ja, maar is het niet nog gemakkelijker om AI te gebruiken?
 Veel ondernemers vinden dat ze geen goede content kunnen maken. Daarom kiezen ze voor het gemak van AI. En hoewel tools zoals ChatGPT of Gemini echt wel hun verdiensten hebben, maak je nog altijd het verschil met een vleugje persoonlijkheid en krachtige elementen zoals: een titel die de aandacht trekt, een herkenbare anekdote of een ijzersterke call to action. Die komen niet zomaar uit een standaardprompt gerold.

Samenvattend:
 

 1. Slim gebruik maken van structuren zorgt ervoor dat je sneller en gemakkelijker je doel bereikt.

 2. Kies voor een bewezen structuur die flexibel genoeg is om te gebruiken voor jouw content.

 3. Door je persoonlijke toets toe te voegen maak je content die uniek is en opvalt – ook met een template.

Zoals we hebben gezien hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
 
Net zoals de duintolletjes handig gebruik maken van de kracht van vogels om sneller op hun bestemming te komen, kun je copywritingtemplates gebruiken als jouw geheime wapen om sneller en effectiever content te maken. Het is meeliften op bewezen succesformules. Of zoals copywriter Piet Bogaards het ooit zei: “Stelen zonder kans op veroordeling”.

Jouw volgende stap
 
Wil je graag gebruik maken van de copychecklists die ik zelf gebruik voor mijn eigen content en de e-mails en blogs die ik schrijf voor mijn klanten? Dat kan.

 Speciaal om je te belonen voor het feit dat je dit toch wel lange artikel tot hier hebt gelezen, geef ik je de link naar mijn persoonlijke copychecklists.

 Of je nu zelf je content maakt ofwel het laat doen door iemand van je team of iemand extern, deze principes wil je zeker in het achterhoofd houden.

👉🏻 Gun jezelf betere content. Klik hier om je copychecklists te claimen: Bit.ly/copychecklists