De tandarts-vraag: waarom jij je in je marketing misschien focust op het verkeerde

De tandarts-vraag: waarom jij je in je marketing misschien focust op het verkeerde

Vorige maand was ik bij de tandarts. Er was een stukje van mijn snijtand gebroken door te bijten op het pitje van een sinaasappel. Stom hé?

Ik lag dus in de tandartsstoel voor herstelwerken.
 
En toen kwam ook het spleetje tussen mijn voorste tanden ter sprake. “Ik denk dat het groter geworden is. Kunt u dat kleiner maken?”, vroeg ik terwijl ik zo achterover lag.

 De tandarts richtte haar lamp nog wat meer op mijn voorste tanden. “Hmmm… Ik zie niets alarmerends”, zei ze. “Maar we zullen eens meten”. Dat doet ze namelijk altijd want ook bij tanden en tandenspleetjes geldt: “Meten is weten”.

Lang verhaal kort:
de tandarts heeft ervoor gezorgd dat het kapotte stukje mooi hersteld is. Daardoor valt dat spleetje minder op. “Echt?”, vroeg ik toen ik in de handspiegel van de tandarts keek.

“Kijk”, zei ze. “Jij bent er nu op gefocust. Wij tweeën zien – met de felle lamp en de spiegel erop – dat het misschien niet perfect is. Maar weet je zeker dat het spleetje andere mensen ook opvalt? Ik stel voor dat we het voor nu zo laten.

“Wacht gewoon af wat er gebeurt.”
 
Als ‘men’ er een probleem mee heeft, laat het me dan weten. Dan zullen we er iets aan doen.”

Je raadt het al: niemand heeft de afgelopen weken iets gezegd over mijn tanden… Mijn tandarts heeft gelijk: ‘men’ merkt het zelfs niet op. ‘Men’ is niet bezig met de afstand tussen mijn snijtanden. ‘Men’ heeft wel iets beters te doen.

Ik had me druk gemaakt over wat ‘men’ zou kunnen denken of zeggen.

Het is natuurlijk heel menselijk. We maken ons zorgen over wat anderen wel eens zouden kunnen vinden van ons.

 Bijvoorbeeld op LinkedIn:
 - “Wat zullen ‘ze’ wel niet zeggen als ik opeens begin te posten op LinkedIn?”
 - “Misschien vinden mensen me wel arrogant als ik over mijn successen praat”
 - “Vinden mijn volgers het niet irritant als ik te vaak in hun feed verschijn? Ik wil niet dat ze me ontvolgen…”
 -…

Even een geruststellende en tegelijk ontnuchterende boodschap: het gaat niet om jou. Nee, het draait om je lezer.

Mensen googelen niet de naam van een auteur of van een ondernemer maar wél de problemen waarmee ze zitten. Ze typen in de zoekbalk van Google vragen zoals:

– Hoe maak ik een screenshot op een Mac?
 – Hoe verlies ik 10kg?
 – Krijg ik iets terug van de belastingen?
 – Heb ik een betaald account nodig op LinkedIn voor meer bereik?
 …

Goede marketing geeft antwoorden op de vragen die jouw publiek zich stelt.

Veel mensen denken dat marketing borstklopperij is. Daarom hebben ze er ook een afkeer van.

Maar als je een ondernemer bent – een winkelier, een coach met een praktijk, een dienstverlener, een trainer, een consultant… – dan moet je wel laten weten wat je doet en waarom mensen bij jou moeten komen.
 Daarom heb je marketing nodig.

Gelukkig kun je het doen op een manier die bij je past.
 

 Een niet-opdringerige manier om aan marketing te doen is je publiek laten voelen dat je weet wat hen bezig houdt.

 Focus op een probleem van je publiek. Je hoeft het niet te hebben over levensbedreigende problemen of revolutionaire oplossingen. Vraag je gewoon af: “Wat houdt hen wakker ’s nachts?”

Stap in de schoenen van je doelgroep. Focus je op de problemen die ze tegenkomen. En speel daarop in – met tips, stappenplannen, herkenbare verhalen of anekdotes...

 Dan zullen mensen zich begrepen voelen en zijn ze geïnteresseerd in wat je nog meer te vertellen hebt.

Met aansprekende teksten breng jij je boodschap op een niet-opdringerige manier over.
 

 Met goed geschreven content – of het nu gaat om posts op sociale media, nieuwsbrieven of blogs – laat je jouw publiek voelen dat je hen begrijpt en dat je hun leven of werk anders, gemakkelijker of beter kunt maken.


 Net zoals de tandarts mij anders liet kijken naar mijn tanden en me geruststelde, kun jij in je content ook mensen op hun gemak stellen. Zodat ze echt blij met je zijn.  


Samenvatting:
 

 1. Marketing gaat niet om jou, maar om je publiek.

 2. Je kunt aan marketing doen op een niet-opdringerige manier

 3. De juiste insteek, content en emotie maken echt een verschil. Zo maak je connectie.


Je volgende stap:

 Wil je graag voorbeelden van niet-opdringerige marketingcontent en hoe je dat zelf kunt doen? In mijn ‘Masterclass Magnetische Marketing’ laat ik precies zien hoe je jouw ideale klant aanspreekt, enthousiast maakt én ja laat zeggen.

 En omdat ik vandaag jarig ben, krijg je de masterclass nu tijdelijk voor maar 27 euro. Dit is mijn speciale verjaardagslink: https://decopywriter.plugandpay.nl/checkout/masterclass-powerwoorden

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen