Hoe Mbappés strafschopstrategie je helpt om deze zomer te scoren op sociale media

Hoe Mbappés strafschopstrategie je helpt om deze zomer te scoren op sociale media

28 juni 2021. 25.000 toeschouwers in het stadion houden de adem in.
 
Kylian Mbappé, 21 jaar, neemt de tiende en laatste strafschop. Hij mist. Zwitserland wint. Topfavoriet Frankrijk ligt uit het EK in de achtste finales. Ongeloof, teleurstelling, woede. De jonge voetballer is er het hart van in. Zegt dat het hem spijt.

18 december 2022. Mbappé staat opnieuw op de strafschopstip.
 
De inzet is nog groter dan het jaar voordien. Dit is de WK-finale tussen Frankrijk en Argentinië. Anderhalf miljard mensen volgen de wedstrijd op tv. Mbappé trapt de bal in het net.

Het verschil met het jaar daarvoor?
 
Kylian Mbappé had zich voorbereid op strafschoppen. In tegenstelling tot wat veel mensen – ook voetballers – denken is een strafschoppenserie géén loterij. Of zoals FIFA-directeur Arsène Wenger en ’s werelds grootste expert op het gebied van penaltypsychologie Geir Jordet stellen: “Het is de moeite waard om voorbereid te zijn.

Voorbereiding is ook belangrijk om te scoren met sociale media in de zomer.
 
Als ondernemer ken je de uitdagingen van het bijhouden van sociale media – zeker in de zomer. Laten we daarom even stilstaan bij het belang om voorbereid te zijn als het gaat om zomerse content en hoe je dat precies aanpakt.

 Als jij een ondernemer bent die altijd alles tot in de puntjes voorbereidt, dan ben je misschien al drie maanden voor de zomer bezig met je contentstrategie. Je ontwikkelt al lang op voorhand een doordachte strategie om ervoor te zorgen dat je ook in de zomermaanden zichtbaar bent op sociale media.  

 Maar wat als jij je posts maakt ‘in het moment’?
 
Als jij een creatieve geest bent – zoals ik – dan wil je van een strakke contentkalender niet weten. Dat zie je als een keurslijf. Jij wilt vrij zijn. Jij post spontaan. Als het je uitkomt.

Dat is prima. Zo ontstaan inderdaad de meest authentieke posts. Maar als je wilt genieten van de zomer en je vakantie, dan zijn er veel toffe andere dingen om te doen. En dan bestaat de kans dat het er niet van komt om bezig te zijn met sociale media.

Wekenlang niets van je laten horen, maakt het lastig om te herbeginnen.
 
Om het jezelf gemakkelijk te maken is het slim om ten minste iets te doen. Een minimale voorbereiding zorgt ervoor dat je niet stilvalt. Alleen al nadenken over de dagen of momenten waarop je iets van je wilt laten horen, helpt je.

 Wil je inspelen op het EK? Op de Olympische Spelen? Op het thema ‘Terug naar school’? Jij beslist. Zorg er gewoon voor dat je een stip op de horizon hebt.

 Een gedetailleerde contentkalender en twee maanden vooruit ingeplande posts zijn niet nodig als dat niet bij je past. Een overzichtje met enkele belangrijke data en thema’s biedt ook houvast zonder de druk van strakke deadlines.

Tip: download alvast deze gratis inhaakkalender om inspiratie op te doen.
 
Deze kalender heb ik speciaal samengesteld voor mensen die hun eigen draai willen geven aan zomerse feiten, dagen en momenten. Met de kalender hoef je niet zelf naar ideeën te zoeken, dat bespaart tijd.

Post gerust spontaan en creatief. Of je nu iets grappigs wilt op de Dag van de Mop of iets inspirerends op Wereld Emoji-dag, er is altijd iets dat bij je past.

Maar hoe maak je nu de link tussen de inhaker en je business of aanbod?
 
Stel dat je, zoals mijn vriendin Monique, een webshop hebt in luxe keuken- en badlinnen. Dan kun je inhaken op de Wereld Emoji-dag door bijvoorbeeld te stellen dat jouw favoriete emoticon de ‘hugging face’ is: 🤗 Deze emoji gebruik je om iemand een virtuele knuffel en troost te bieden, wat een gevoel van zachtheid uitstraalt.

Van daaruit maak je het bruggetje naar de zachtheid van strandlakens en waarom zachte strandlakens aangenamer en beter zijn dan gewone, ruwe handdoeken als je op vakantie gaat. Nog een linkje erbij naar je zachtste zomerse aanbiedingen en je hebt een mooie inhaakpost gemaakt.

Zie je hoe het werkt?

Door een inhaker op deze manier te gebruiken maak je jouw post toch persoonlijk.
 
En dat brengt ons bij de volgende vraag: “Hoe zorg je ervoor dat je posts op sociale media authentiek blijven, zelfs als je ze van tevoren plant?”

Om die vraag te beantwoorden is het nodig om eerst te onderzoeken hoe het komt dat ingeplande berichten soms onpersoonlijk aanvoelen.

Soms zijn ingeplande posts niet relevant op het moment dat ze in de tijdlijn verschijnen.
 
Stel dat je bijvoorbeeld een post bedenkt en inplant waarin je het hebt over het belang van connectie met je klanten. Om je punt duidelijk te maken vergelijk je het met een gezellig samenzijn met vrienden tijdens een lange barbecue-avond. Die boodschap komt wrang over als het bericht toevallig bij je volgers komt op een dag vol plensbuien of erger. Je herinnert je wellicht nog wel storm Poly die op 5 juli 2023 ook dodelijke slachtoffers maakte.

AIs er zo’n ongelukkige mismatch is, weten mensen direct dat het om een ingeplande post gaat.
 
En er zijn nog zaken die kunnen verraden dat een post ingepland is. Als je jouw posts elke keer op een vast tijdstip laat verschijnen bijvoorbeeld. Zonder variatie in de timing van je posts kan het lijken alsof er geen echte persoon achter je account zit.

 Ook als je vaag of algemeen blijft,  voelen mensen die afstand en haken ze af. Anderzijds: herinner jij je de laatste keer dat je spontaan iets postte en veel reacties kreeg? Dan heb je wellicht je volgers geraakt.

Het is belangrijk dat mensen zich aangesproken voelen.
 
Dat het beter is om te kiezen voor eigen foto’s in plaats van voor stockfoto’s weet je wel. Echt en niet gepolijst wint het altijd van perfect maar onnatuurlijk.

 Daarom is het goed om persoonlijke anekdotes of ervaringen te verweven in je posts. Dat maakt je content echt en herkenbaar. Mensen leven dan met je mee – net zoals voetbalfans dat doen als hun ploeg een penalty neemt.

Onthoud ook dat je volgers jou en je bedrijfsaccount volgen vanwege jou.
 
Leun daarom niet alleen maar op inhaakdagen. Plan ook posts in rond gebeurtenissen die voor jou persoonlijk of voor je bedrijf belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een teamuitje, een verjaardag of een mijlpaal (bijvoorbeeld: je 1000ste volger op je Facebook-pagina, je eerste webinar, een lancering van een zomerproduct, een redactioneel artikel over je bedrijf in de pers…)

 Welke eigen aanleiding zou jij kunnen gebruiken voor een toffe post? Ik weet zeker dat je persoonlijke inhakers kunt bedenken om je volgers mee te verrassen.

Misschien vind je het lastig om posts persoonlijk of visueel te maken.
 
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je heel vertrouwelijk werkt met klanten. Of dat je een dienstverlener bent en dus geen producten hebt om te laten zien op foto’s. Dan kun je vertellen wat je meemaakt zonder herkenbare details over je klanten te geven.

Heb je geen producten, dan kun je misschien wel een foto laten zien van je kantoor, je team aan het werk of een screenshot van een softwaretool die je gebruikt… Of, en dat werkt altijd, een foto van jezelf. Probeer het eens uit.

Samenvattend:
 
Net zoals de Franse stervoetballer Kylian Mbappé niet bij de pakken bleef zitten na zijn uitschuiver op het uitgestelde EK van 2020, zo wil jij ook posten op sociale media niet aan het toeval overlaten. Ook niet in de zomer.

 1. Voorbereiding – hoe minimaal ook – voorkomt dat je stilvalt op sociale media.
 2. Als je een ‘spontane plaatser’ bent dan heb je wellicht meer aan een inhaakkalender dan aan een strakke contentkalender.
 3. Of een post nu ingepland is of niet, het is belangrijk dat je post relevant is voor je volgers en dat ze zich aangesproken voelen.

Je volgende stap
 
Geir Jordet schrijft in zijn boek over strafschoppen: “Het is niet zo dat het uitvoeren van strafschoppen te moeilijk is. Het probleem is dat spelers onder deze zware druk moeten presteren zonder hulp. Te veel spelers hebben geen goede copingtechnieken geleerd voor deze situatie, hebben geen druktraining ontvangen en zijn niet op de juiste manier ondersteund door hun managers en coaches in de minuten voorafgaand aan het evenement. Deze spelers worden onvoorbereid, onbeschermd en zonder steun naar de leeuwenkuil gestuurd.”

Ook jij hoeft het deze zomer niet alleen te doen.
 
Als je wel de druk voelt om zichtbaar te zijn de komende weken maar niet constant wilt bezig zijn met posten op je socials voor je business, dan is mijn zomerse social media-systeem wellicht iets voor jou.

Daarin deel ik je mijn persoonlijke blauwdruk als copywriter voor zomerse social media posts. Je krijgt van mij creatieve insteken, strategieën, voorbeelden en zelfs prompts voor ChatGPT zodat je niet alleen maar snelsnel iets posts maar dat je boeiende bijdrages maakt die voor je werken zonder dat je er veel tijd aan kwijt bent.

📌 Bedenk, maak en plan al je social media posts nog voor je vakantie. Klik hier om aan de slag te gaan met mijn winnende formule: www.decopywriter.be/zomerse-content

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen