De gin-factor: waarom het loont om oude klantenverhalen uit de kelder te halen
“Mama, hebben wij een kruidige gin?” Wout roept het vanuit de kelder. Nu hij 18 is geworden vindt hij dat de taak van cocktailverantwoordelijke bij hem past. Hij is van plan om een Italian Summer Gin Tonic te fabriceren voor onze gasten.
Een cocktail met een zomerse naam in de winter: moet kunnen.
“Je hebt de fles Gin UP! nodig”, roep ik terug. En ik word meteen weemoedig. Want dat ginmerk is voor mij verbonden met de flamboyante zakenman die ik eind 2015 leerde kennen. Jean-Luc had op dat moment zijn eigen reclamebureau in Menen en was een van de oprichters van een nieuwe gin-tonic. Het werd meteen een succes en dat de partydrank kon rekenen op heel wat persbelangstelling was ook zijn verdienste.
Hij wist natuurlijk als geen ander hoe je aandacht krijgt voor een nieuw product. Ik spreek in de verleden tijd, want Jean-Luc is er helaas niet meer.
Als copywriter had ik een klik met Jean-Luc.
We behoorden tot de stichtende leden van BNI Cieper. Al snel ontstond er een samenwerking tussen ons. Hij had originele ideeën, was sterk visueel ingesteld en schudde creatieve, anders-dan-anders campagnes uit zijn mouw. Zijn reclamebureau was allesbehalve saai. En hij zette producten in de markt waar zijn klanten fier op konden zijn. Hij had voor mij een gin-factor.
Neem nu het magazine Prestigo.
Het was een luxe lifestyle magazine voor Ieperse klassezaken met de focus op fashion, interieur en genieten. “Wil jij de interviews doen en zorgen voor wervende teksten?”, vroeg Jean-Luc mij. Graag.
Het werd een toffe samenwerking.
Hij bedankte me met deze getuigenis:
Ik koester deze kruidige testimonial – ook al is het eentje uit 2016.
Als ik mijn ondernemers die hun copywriting aan mij uitbesteden uitleg dat ze met klantenverhalen hun deskundigheid en betrouwbaarheid onderstrepen, denken ze altijd hun meest recente realisaties. Dat is goed, maar ook samenwerkingen met klanten van al een langere tijd geleden kunnen heel relevant zijn.
Schuif niet zomaar ‘oude’ aanbevelingen aan de kant.
Natuurlijk hangt de relevantie van een getuigenis af van verschillende factoren zoals de aard van de diensten of producten, de branche, hoe stabiel en consistent de prestaties van jou als professional of als bedrijf zijn… Maar je hoeft niet alleen maar de meest recente aanbevelingen op je website te plaatsen. De oudere hoef je niet automatisch te verbannen naar de kelder van je marketing.
Klantenervaringen uit het verleden blijven waardevol.
Zoals een gin een blend kan zijn van verschillende kruiden, kunnen ook oude klantenverhalen een rijke inhoud hebben.
Als mensen op je website komen of op je sociale media zien of horen dat iemand jaren geleden al tevreden was over een product of dienst die je nog altijd aanbiedt, dan toont dat aan dat ze bij jou in goede handen zijn. Natuurlijk moet je wel nog altijd kwaliteit blijven leveren. Dat spreekt voor zich.
“Maar krijgen door die oude getuigenissen potentiële klanten dan niet het idee dat we stilstaan en niet evolueren?”, vraag je je misschien af.
Door aan te geven wanneer je de getuigenis hebt gekregen ben je transparant en begrijpen potentiële klanten dat het om een oudere referentie gaat. Je hoeft niet bang te zijn dat mensen je zien als ouderwets of achterhaald als je in de rest van je communicatie laat zien dat je voortdurend evolueert, mee bent en dat je je aanpast.
Combineer gerust oudere klantenverhalen met recente prestaties en projecten.
Net zoals gin zich leent om te mixen en zo verschillende smaakcombinaties te krijgen, is het ook goed om diverse klantenverhalen te mengen. Als je recentere getuigenissen hebt of andere bewijzen (zoals een award) dat je ook nu prestaties op hoog niveau levert, dan onderstrepen de oudere klantenverhalen je consistentie. Ze laten zien dat je professioneel bent, dat je bedrijf nog altijd succesvol is en dat je staat voor kwaliteit. Verwijder dus niet zomaar je ‘oude’ getuigenissen – zelfs niet als je website aan een update toe is.
Ook goed om in het achterhoofd te houden:
Een aanbeveling van iemand uit je vakgebied is goed voor jouw uitstraling.
Neem nu de getuigenis die ik van Jean-Luc kreeg. Het feit dat de woorden komen van een zaakvoerder van een reclamebureau maakt de aanbeveling relevant. Want het komt van iemand die ervaring heeft met marketing en de waarde van goed geschreven content begrijpt. Zijn woorden suggereren dat ik kwalitatieve en professionele copywritingdiensten lever. Ondernemers die me niet kennen en lezen dat een professional uit dezelfde branche mij aanraadt kunnen daardoor gerustgesteld worden.
Misschien werk jij ook samen met externe partijen of partners.
Zeker als jullie heel regelmatig samenwerken, weten jullie wat jullie aan elkaar hebben. Maar wat voor jou evident is, is dat niet noodzakelijk voor andere mensen. Vertel dus over die samenwerkingen en over jullie wederzijdse ervaringen met elkaar. Geef en vraag aanbevelingen aan elkaar. Nee, dat is niet raar. Het laat je integendeel zien als een betrouwbare en ernstige speler in je markt.
Kruid je marketing dus met klantenverhalen – oude en nieuwe
Zoals een kruidige gin je smaakpapillen prikkelt, kan een goed klantenverhaal ook prikkelen, de aandacht trekken en mensen nieuwsgierig maken. Het kan hen een voorsmaakje geven van alles wat mogelijk is als ze met jou in zee gaan.
Samenvattend:
1. Net zoals een kruidige gin heeft een klantenverhaal een unieke en onderscheidende smaak. Ook oude klantenverhalen hebben hun kwaliteiten. Zelfs als ze al wat ouder zijn, kunnen ze potentiële klanten tonen dat je bedrijf kwaliteit levert en dat je tevreden klanten hebt.
2. Zowel een gin als een testimonial hebben diepte en complexiteit. Om potentiële klanten van jou te laten proeven is het slim om oude klantenverhalen met recente prestaties te mixen. Dit toont dat je bedrijf consistent is en nog altijd succesvol.
3. Of het nu gaat over een gin of een aanbeveling: het gaat om het creëren van een positieve ervaring. En iemand uit je vak die deelt dat hij of zij een positieve ervaring had met jou is goed voor je uitstraling. Het laat zien dat je deskundig bent en dat andere professionals je waarderen.
Je volgende stappen voor een onderscheidende smaak:
1. Denk na waar jij nog oude klantenverhalen hebt waar je nu nog niets mee doet.
Denk bijvoorbeeld aan e-mails die je hebt gekregen omdat iemand je wou bedanken voor je advies, reviews die klanten hebben achtergelaten op sociale media of op Google, vermeldingen in je gastenboek of kaartjes die je hebt gekregen…
2. Gebruik de aanbeveling vervolgens om er een toffe post over te maken op sociale media waarin je herinneringen ophaalt aan die samenwerking. Je zal meteen in een positieve vibe komen. En wie weet levert je content je wel een nieuwe klant op. Gewoon doen dus.