Waarom je AI-antwoorden nooit zomaar kunt copy-pasten (en hoe gebruik je ChatGPT dan wél slim)
10 september 2024 

Waarom je AI-antwoorden nooit zomaar kunt copy-pasten (en hoe gebruik je ChatGPT dan wél slim)

"Wil je rekkers?” De Rode Kruis-verpleegster vraagt het me terwijl ze me een schaaltje met tubes en de infuuszak aanreikt voor mijn bloeddonatie. “Rekkers?”. Ik kijk naar de doos vol lange, brede, bruine elastieken. Eentje kan wel nuttig zijn om een brooddoos samen te houden, maar een stuk of honderd? Ik bedank beleefd.

Diezelfde vertwijfeling kun je ook voelen als ChatGPT je iets voorstelt.
 

 Omdat je zelf weinig inspiratie hebt maar toch een social media post wilt maken, je nieuwsbrief de deur uit wilt of omdat iemand van je team wacht op input voor een nieuwe blog op je website. Even te rade gaan bij ChatGPT en het is zo gepiept toch?

 Zo simpel is het niet.

Dikwijls kun je de antwoorden van ChatGPT niet zomaar knippen en plakken voor je eigen content.

 Laten we even kijken waarom dat zo is, wat er gebeurt als je toch knipt en plakt, en welke snelle en gemakkelijke techniek ervoor zorgt dat je antwoorden krijgt van ChatGPT waar je geen twijfels meer over voelt.

1. Wat is er precies mis met gewoon copy-pasten?
 

 Het antwoord op de vraag: “Waarom zou ik het antwoord dat ik krijg van ChatGPT niet gewoon knippen, plakken en publiceren?” is simpel. Omdat je niet voor half werk moet gaan.

 Vergelijk het met een Formule 1-wagen. Dat is niet zomaar een auto. Elke schroef, iedere lijn en over elk onderdeel is nagedacht. Jouw content moet hetzelfde zijn: slim opgebouwd, doordacht en gemaakt om je doelen te bereiken.

ChatGPT geeft je een basis, iets om mee te starten.
 
Als je eerlijk bent, dan weet je dat ook wel. Net als bij de collectie elastieken kunnen de antwoorden van ChatGPT wel nuttig of handig lijken, maar aan de andere kant denk je: “Wat moet ik dáár nu mee doen?”

❌ ChatGPT gebruikt graag veel smileys en onnatuurlijke woorden zoals: ‘revolutionair’, ‘verbluffend’ of ‘het ware potentieel’. Dat ziet er opgeklopt uit. Amerikaans en schreeuwerig ook.

❌ ChatGPT geeft soms te veel achtergrondinformatie of context die niet nodig is. Je moet je dan door een hele lap tekst heen worstelen om eindelijk de kern te vinden.

❌ ChatGPT herhaalt dikwijls dezelfde soorten zinsconstructies zoals: "Het is belangrijk dat..." of "Een goede manier om..." Daardoor kan het antwoord al snel saai klinken.

 En ja: je kunt je schouders ophalen en zeggen: “Het kan er wel mee door.” Maar dat brengt ons bij een cruciale andere vraag. En die is…

2. Wat gebeurt er als je wél copy-paste?
 

 Ook op die vraag is het antwoord kort: je wint wel snelheid, maar je verliest karakter. Op korte termijn bespaar je tijd als je ChatGPT je content voor je laat maken. Maar uiteindelijk missen je posts en artikels dat typische wat jou onderscheidt van je concurrenten.  

 Je klinkt hetzelfde als al de anderen.

 
AI-content herken je onmiddellijk:
 1. Geen persoonlijke touch
 2. Stugge stijl
 3. Neutrale zinnen

🙈 ChatGPT-content mist karakter
 
ChatGPT is een robot. De antwoorden missen per definitie de persoonlijke verhalen en ervaringen die menselijke teksten zo levendig en aantrekkelijk maken.

 Voor de gein heb ik ChatGPT gevraagd: “Beschrijf het gevoel van een vrouw die net is bevallen.” Dit was het antwoord:


Geef toe: dat is niet echt een beschrijving waar je warm van wordt.
 Als je dezelfde vraagt stelt aan een pasbevallen mama, zal ze totaal andere woorden gebruiken. Ze zal je in geuren en kleuren de emoties beschrijven van het moment, de details van wat ze zag, hoorde en voelde. Ze zal misschien zinnen beginnen en niet afmaken. Het zal misschien niet allemaal rooskleurig zijn, maar wel echt.

 In ieder geval zal je een doorleefd relaas krijgen in plaats van de afstandelijke beschrijving van ChatGPT. En dat brengt ons bij het tweede dat AI-content typeert.  

🙈 Een stroeve stijl
 

 De stijl van ChatGPT is stug en stroef. Het kan soms abrupt van het ene naar het andere punt springen zonder een natuurlijke opbouw of logische flow. Dat merk je ook in de bevallingstekst van hierboven.

 Is ChatGPT vragen om creatieve taal te gebruiken dan de oplossing zoals sommigen je willen laten geloven? Neen. Kijk maar:


 Geef toe: zulke zinnen en constructies zou je toch nooit gebruiken in een gesprek van mens tot mens?

 Het is overdreven, ongeloofwaardig en het doet Amerikaans aan. Maar ook neutrale AI-taal wil je niet. Laten we eens kijken waarom niet.

🙈 Neutrale zinnen
 

 Omdat de antwoorden die ChatGPT en andere AI-modellen geven meestal informatief en direct zijn, missen ze nuances. Ze komen oppervlakkig en neutraal over. Ze missen de subtiele lagen en fijne details die wij mensen gebruiken als we spreken of schrijven.

Het gevolg is dat mensen weinig voelen bij die tekst.
 
Dat is een probleem als je wilt dat je content betrokkenheid opwekt en als je mensen wilt warm maken voor wat je doet of aanbiedt. Je posts, blogs en e-mails vallen niet op en gaan op in de massa. Inspelen op verlangens van je doelgroep en laten voelen dat je hen begrijpt, doe je niet met neutrale taal.

Straffer verwoord: aan neutraal en veilig heb je niets.
 
Ben je destijds niet je bedrijf begonnen omdat je het anders wou doen, op je eigen manier? Wel dan… Je hebt een persoonlijk merk te verdedigen. Wees geen grijze muis. Zorg ervoor dat alles wat je publiceert je eigen stempel draagt.

Maar misschien ben je niet bezig met ‘grijze muis’ of ‘persoonlijk merk’.
 
Misschien wil je vooral snel content maken, niet per se content die uniek is. Weet wel dat als je een beetje persoonlijkheid toevoegt aan je content, mensen zich sneller bij je op hun gemak voelen bij jou. Ze vertrouwen je eerder en zijn sneller geneigd om contact op te nemen of iets van je te kopen.

 En dat brengt ons bij het derde deel: een slimme aanpak waarmee je betere antwoorden krijgt van ChatGPT: de doorvraagtechniek.

3. Gebruik het antwoord van ChatGPT om door te vragen
 

 ChatGPT is een assistent. Het geeft je aanwijzingen nodig. Hoe gedetailleerder en specifieker je vraag en je aanwijzingen, des te beter de output die je krijgt.

Neem niet zomaar genoegen met het eerste antwoord van ChatGPT.
 
Daag de tool uit om dieper te graven om een meer onderscheidend antwoord te krijgen.
 De antwoorden die je krijgt op je vervolgvragen zijn verrassend specifiek en concreet. Ze leveren meer bruikbare antwoorden op. Zeker als je letterlijk (een deel van) het antwoord dat je zojuist hebt gekregen van ChatGPT verwerkt in je vervolgvraag.

 Stel dat je aan ChatGPT eerst vraagt: “Ik ben op zoek naar een onderwerpregel voor mijn nieuwsbrief waarin ik mijn nieuwe groepstraject voorstel. Ik wil in de onderwerpregel al een veelvoorkomend bezwaar tegenover groepstrajecten wegnemen. Welke invalshoeken kan ik kiezen?”

Dit is het (eerste) antwoord dat ik kreeg:
 



Op basis van deze output kan je vervolgvragen stellen zoals:
 

👉🏻 “Wil je het eerste punt herformuleren zodat het een vraag is?”

👉🏻“Welke synoniemen kan ik gebruiken voor 'meer waarde, minder kosten' om het overtuigender te laten klinken, zonder dat het te commercieel overkomt?"

👉🏻"Welke andere voordelen kan ik in de onderwerpregel verwerken behalve 'Samen groeien in ons groepstraject' om mensen te overtuigen sneller te openen?"

👉🏻 …

Zie je hoe de techniek van vervolgvragen werkt?
 

 Hoe beter je wordt in het stellen van gerichte vervolgvragen, des te beter zal het antwoord zijn dat je krijgt van ChatGPT. En dus ook hoe minder tijd je kwijt bent aan het aanpassen, tweaken en verbeteren van de gegenereerde antwoorden.

Samenvattend:
 

 Het kan verleidelijk zijn om de antwoorden die je krijgt van ChatGPT klakkeloos over te nemen en te gebruiken voor je social media posts, artikels en andere marketingcontent.

 Toch is dat geen goed idee. Als je toch antwoorden wilt krijgen van ChatGPT die je met weinig extra werk kunt gebruiken en zelfs bijna kunt knippen en plakken, dan moet je beter worden in de doorvraagtechniek. Dan krijg je antwoorden van ChatGPT waar je geen twijfels meer over voelt.

 Oh ja: wil je weten hoe het afgelopen is met die vele elastieken? Een van de andere bloeddonatoren knutselde honden en katten met elastieken. Ze twijfelde geen seconde en was heel blij met die volle doos ‘rekkers’ 😊.

Over de schrijver
Als senior copywriter schrijf ik teksten die mensen graag lezen en 'ja' doen zeggen. In mijn blogs deel ik strategieën om dat te doen.(👉🏻 Mijn geheime wapen vind je hier: bit.ly/CopyChecklists )
Reactie plaatsen