Je zou hem wellicht niet zo snel opmerken.
Het is een middelgrote pad met een schutkleur. Een schuw beestje dat zich overdag wegsteekt onder een laag strooisel, onder stenen of in een holletje.
Zijn manier van voortbewegen valt op. Hij springt niet maar loopt - snel en met een soort muizentred. Ook opmerkelijk: de horizontale pupil. En de gifklieren achter de ogen.
Zelfs als je geen bioloog bent, herken je deze pad uit de duizend.
De dunne, gele streep op de rug verraadt hem meteen. Hij dankt er zelfs zijn naam aan: de rugstreeppad. Omdat die zo opvalt.
“Je haalt die er zo uit”.
Dat is ook wat veel mensen zeggen over teksten die gemaakt zijn door ChatGPT
Je hebt ze vast ook wel al gezien. De vage, generieke zinnen. De vele emojis en uitroeptekens. De typerende woorden zoals ‘revolutionair’, ‘ontketenen’ of ‘magie’ die we in het echte leven, pakweg aan de keukentafel tijdens het ontbijt, nooit zouden laten vallen. Dat valt op.
Het schrikt mensen af om AI zoals ChatGPT te gebruiken.
Ze willen niet dat hun teksten aanvoelen alsof ze door een robot zijn geschreven. Als je ChatGPT voor je marketingteksten wilt gebruiken, heb je misschien nog meer bedenkingen zoals: “Mijn doelgroep is heel specifiek en ik ben bang dat ChatGPT niet in staat is om de nuances van hun behoeftes en interesses goed begrijpt.” Of: “Mijn persoonlijke en unieke benadering onderscheidt mij van mijn concurrenten. Als ik ChatGPT voor mijn marketing gebruik, kan ik dat voordeel kwijtraken.”
Dus hoe zorg je ervoor dat de antwoorden van ChatGPT minder generiek zijn?
En hoe kan je de antwoorden van ChatGPT persoonlijker maken?
Dat kan door ChatGPT te trainen. Als je ChatGPT traint en voedt met goede, gerichte instructies (‘prompts’), dan krijg je betere antwoorden en kun je AI echt inzetten als een verlengstuk van jouw merk.
“Maar kost dat trainen niet heel veel tijd?”, vraag je je misschien af.
Als je al zo weinig tijd hebt, dan kan het trainen van ChatGPT klinken als een tijdrovende klus die je er echt niet bij kan hebben.
Daarom is de GPS-aanpak een oplossing.
Het gebruik van een gps en het trainen van ChatGPT met goede prompts vertonen verschillende gelijkenissen. Beide werken op basis van duidelijke doelstellingen, specifieke informatie en voortbordurende vragen om succesvol te navigeren en te bereiken wat je wilt.
Laten we de GPS-methode voor ChatGPT eens onder de loep nemen.
GPS is een letterwoord.
Elk van de drie letters staat voor een richtlijn om je te helpen om betere antwoorden te krijgen van ChatGPT.
Dit zijn de drie richtlijnen om in het achterhoofd te houden:
👉🏻 Geef ChatGPT een specifiek doel
👉🏻 Preciseer de context
👉🏻 Stel vervolgvragen voor verdieping
Klinkt dit nog wat vaag en algemeen? Een voorbeeld maakt de GPS-aanpak duidelijker.
Zo kun je de GPS-methode gebruiken voor je instructies:
G: Geef een specifiek doel
Stel je vraag zodat het voor ChatGPT duidelijk is wat je precies voor ogen hebt. Zo kun je aangeven welk soort antwoord je verwacht, in welke vorm je een antwoord wil (doorlopende tekst, bullets, tabel…) of welke rol je wilt dat ChatGPT aanneemt om je vraag te beantwoorden. Maak het helder wat je wilt.
In plaats van ChatGPT te vragen: “Maak een post om meer mensen naar mijn website te krijgen”, vraag je beter: “Maak een aanzet voor een LinkedIn-bijdrage om mijn volgers nieuwsgierig te maken naar mijn e-book met tips over raamdecoratie”.
P: Preciseer de context
Geef ChatGPT achtergrond over je bedrijf, doelgroep en bedoeling zodat je antwoorden krijgt die afgestemd zijn op jouw situatie en je minder irrelevante antwoorden krijgt.
Bijvoorbeeld: “Mijn bedrijf is een interieurzaak gespecialiseerd in interieuradvies en raamdecoratie in [regio]. Mijn doelgroep bestaat uit [55-plussers die hun woning een make-over willen geven nu de kinderen het huis uit zijn]. Mijn e-book bevat [7] praktische tips om [geschikte gordijnen of andere raamsverduistering te kiezen]. De bedoeling van mijn e-book is [om mensen te laten inzien dat er meer bestaat dan standaardgordijnen en om hen te laten nadenken over de functionaliteit van hun huidige raamdecoractie (voldoende privacy? lichtdoorlating? Isolerend vermogen?)]. De toon in mijn communicatie is vriendelijk en ik gebruik spreektaal.”
S: Stel vervolgvragen voor verdieping
Door vervolgvragen te stellen op de antwoorden die ChatGPT je geeft kun je feedback geven en je vragen verfijnen zodat je steeds specifiekere, diepere en bruikbaardere antwoorden krijgt terwijl je de controle over het gesprek behoudt.
Bijvoorbeeld: “Welke hashtags of zoekwoorden kan ik gebruiken om de zichtbaarheid van mijn LinkedIn-post te vergroten?” Of: “Welke niet-opdringerige call to action past het best bij deze post? Geef drie varianten aub.”
Zie je hoe de GPS-methode werkt?
De GPS-aanpak zorgt ervoor dat je veel minder vage, generieke of standaardantwoorden krijgt die niet passen bij wie je bent en wat je wilt uitstralen.
Het vraagt wel wat oefening.
Mensen die het niet gewend zijn om uitgebreide instructies te geven, kunnen het moeilijk vinden om de juiste hoeveelheid en soort informatie te geven. Duidelijke vervolgvragen stellen vereist ook dat je actief deelneemt aan het gesprek met ChatGPT en feedback geeft. Als je dat te veeleisend of te tijdrovend vindt, ben je misschien niet geneigd om vervolgvragen te stellen. Daardoor krijg je minder goede antwoorden van ChatGPT.
Samenvatting
Als je marketingteksten zoals posts voor sociale media wilt maken met de hulp van ChatGPT, zorg er dan voor dat het niet overduidelijk is dat je een AI-assistent hebt ingeschakeld.
Gebruik de GPS als geheugensteuntje om betere antwoorden te krijgen van ChatGPT:
Geef ChatGPT een specifiek doel
Preciseer de context
Stel vervolgvragen voor verdieping
Want de rugstreeppad mag dan wel een beschermde diersoort zijn, het typerende robotachtige taalgebruik van ChatGPT is niet iets om te koesteren.
En nu?
Dankzij de GPS-methode weet je nu hoe je ChatGPT efficiënt en doelgericht inzet zodat met zo weinig mogelijk tijd de beste antwoorden krijgt. Wil je ook graag een praktijkvoorbeeld van een prompt die je gewoon kunt kopiëren en plakken om een goede post voor sociale media te maken? Dat kan. Download gratis het ChatGPT-spiekbriefje voor sociale media via deze link: www.decopywriter.be/spiekbriefje