“Zou het echt niet lukken? Laat ik het toch maar proberen”. Dat denken tientallen bestuurders sinds enkele weken. Ze negeren de verkeersborden die aangeven dat er wegenwerken in het dorp zijn gestart. Vanuit mijn raam zie ik hen vertragen. Ze zien de werfkraan in actie en beseffen dat ze niet anders kunnen dan rechtsomkeer maken.
Hun ‘eerst zien, dan geloven’-aanpak zorgt voor zenuwachtig gemanoeuvreer én tijdverlies.
Ook in marketing kan hardnekkig je zin doen averechts werken.
Als creatieve ondernemer wil je liefst je eigen pad kiezen – daarom ben je jouw eigen baas geworden, nietwaar? Daarom wil je ook je boodschap overbrengen op een manier die bij je past. Maar om gesakker en vertraging te vermijden zijn er wel 3 waarschuwingssignalen die je niet mag negeren. Welke zijn dat? Laten we ze samen ontdekken.
1. Je hebt heel veel goede ideeën, maar daar blijft het bij
Veel ideeën hebben is eigen aan ondernemers. Als je een beetje lijkt op mij, dan heb je er voortdurend. Ik heb zelfs op mijn nachtkastje een potlood en een notitieblokje liggen omdat ik wel eens ’s nachts wakker wordt met een ingeving of een spetterend idee.
Niet elk idee is geweldig.
Soms verliest het idee snel zijn glans en doe ik er niets mee. Dat is ok. Het wordt alleen een probleem als je alleen maar ideeën hebt waar je vervolgens nooit mee aan de slag gaat. Heb je op je laptop veel onafgewerkte posts of aanzetten voor artikels? Je bent niet de enige.
Maar te veel ‘aanzetten’ en ‘leuk voor later’-ideeën leiden tot onrust.
Losse eindjes zorgen voor mentale ruis. Soms zelfs voor frustratie en een knagend gevoel van tekortschieten. Je weet dat je zoveel potentie hebt, maar er blijven zoveel zaken in de lucht hangen. Het is logisch dat je dan je focus en motivatie verliest.
De oplossing is simpeler dan je misschien denkt.
Vergelijk het met mikado. Alle stokjes liggen door elkaar in een chaotische stapel. Het komt erop aan om één stokje voorzichtig op te tillen zonder aan de rest te komen.
Dat kun jij ook doen. Kies één klein idee. Het maakt niet uit wat: een post, een nieuwsbrief, een pagina van je website die je al lang wilt herschrijven... Kies iets gemakkelijk om mee te starten. En werk dat volledig uit.
Een goede checklist kan daarbij helpen.
Ik ben niet voor strakke regels en rigide structuren. Ik laat me niet graag in vakjes duwen. Maar ik heb wel een lijstje met 10 vragen waarop ik altijd een antwoord moet hebben vooraleer ik aan een tekst begin.
Ik zal het maar bekennen: als ik schrijf vanuit flow, raak ik wel eens mijn focus kwijt…
Mijn checklist met 10 cruciale vragen brengen me altijd weer op het juiste spoor. Eén van de belangrijke vragen is: “Wat wil je bereiken met je tekst?” Deze vraagt zorgt ervoor dat mijn boodschap altijd helder blijft. Ook de andere negen vragen zetten me op scherp, besparen me tijd en zorgen ervoor dat mijn tekst in één keer goed zit. Superhandig.
De tien vragen beantwoorden is geen saai voorbereidend werk.
Ze maken het mij gemakkelijker om te schrijven. Het is een simpele en effectieve tool die ik altijd gebruik. Het kost me amper vijf minuutjes om die voorbereidende vragen te beantwoorden, maar ik win er wel veel tijd mee bij het maken van mijn content.
En dat brengt me bij het tweede waarschuwingssignaal: als je tijd en energie stopt in je marketingcontent, dan wil je ook dat het iets oplevert.
2. Je krijgt weinig respons zelfs al steek je veel energie in je content
Laten we eerlijk zijn: het is frustrerend. Als je veel creativiteit en energie stopt in je posts, e-mails of blogartikels en je krijgt vervolgens weinig tot geen reacties te krijgen, dan is het logisch dat de moed je in de schoenen zakt. Als je inspanningen niet erkend worden, dan wil je misschien wel opgeven.
Maar niet meer van je laten horen is niet de oplossing.
Stoppen is niet de juiste aanpak. Anderzijds is een tandje bijsteken en veel meer tips en informatie gaan delen ook niet de juiste strategie. Het idee van ‘nog meer’ te moeten doen, kan trouwens heel verstikkend werken voor je creativiteit.
Je hebt niet méér content nodig, maar wel méér mensen die je content waarderen.
En die waardering krijg je als je content maakt die iets met mensen doet. Ken je die folders met vage beloftes zoals ‘goede prijs-kwaliteit’ of ‘de beste service’? Die gooi je wellicht snel in de papiermand. Dat komt omdat je er niet warm of koud van wordt.
Goede marketing maakt een emotie los.
Of het nu gaat om de onderwerpregel van je nieuwsbrief of een social media post: mensen willen zich begrepen voelen. Ze willen zich herkennen in wat je deelt. Dat zorgt voor een band. Je boodschap blijft ook beter hangen als je de juiste emotie losmaakt – of dat nu vreugde, nieuwsgierigheid of ongemak is.
Maar hoe doe je dat?
Er zijn veel emoties en gevoelens. Maar de beste copywriters en marketeers grijpen altijd terug naar een handvol emoties, zoals angst of plezier. Een handige leidraad om de juiste emotie te vinden is de lijst met zestien dominante emoties. Die helpen me elke keer weer om de juiste snaar te raken. De zestien dominante emoties zijn de sleutel om content te maken die raakt.
Je kunt ze inzetten op een manier die bij je past: subtiel, fel op de voorgrond, creatief, speels… Welke emotie je verwerkt in je marketing en hoe je dat doet, dat bepaal je zelf. Zorg er alleen wel voor dat je een van de dominante emoties gebruikt. Want content zonder emotie negeren mensen. En dat wil je niet.
Dat is meteen ook het derde waarschuwingssignaal: als je content genegeerd wordt.
3. Je ziet in Google Analytics of in je e-mailsysteem dat mensen snel afhaken
Als we van ons willen laten horen, dan denken we bijna automatisch aan onderwerpen. “Waar kan ik het over hebben in mijn post / nieuwsbrief / e-mail…?” Maar niet alleen het juiste onderwerp verdient je aandacht.
Vergelijk het met bakkerij met een groot assortiment.
Dat aanbod ontdek je pas als je binnen bent. Om je naar binnen te lokken legt de bakker verleidelijke creaties in de etalage. Stel dat er alleen maar lege broodzakken in de etalage zouden liggen, dan loop je wellicht gewoon door.
Datzelfde geldt voor je marketing.
Of je nu een advertentie maakt, een nieuwsbrief of een social media post, je hebt ook een goede binnenkomer nodig. Met je eerste zin(nen) trek je de aandacht. Als je er niet in slaagt de aandacht te vangen van je publiek, dan is alle moeite die je hebt gestoken in de rest van je content vergeefs geweest.
Een titel, onderwerpregel of intro die de aandacht trekt is geen toevalstreffer.
Zo’n eerste zin moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet je titel passen bij de rest van je artikel. Clickbaitachtige titels (bijv. “Alles verliep rustig, maar toen gebeurde er iets verbijsterend…”) die hun belofte niet waarmaken laten mensen ontgoocheld en zelfs gefrustreerd achter. Dan haken ze af. Door te kijken in de data van bijvoorbeeld Google Analytics of in je e-mailsysteem (bijv. de doorklikratio van je e-mails) kom je te weten of en waar je publiek afhaakt.
Veel mensen zijn te snel tevreden over hun titel, onderwerpregel of eerste zin.
Er kan veel mislopen bij die eerste cruciale zin. Precies daarom is er op redacties altijd een eindredacteur die controleert of de titel van een reportage, artikel of interview wel sterk genoeg is en de ‘aandachttest’ doorstaat.
Daar komt eindredactie om de hoek kijken.
Als voormalig freelance journalist heb ik dikwijls ondervonden dat een goede eindredacteur een titel beter kan maken zodat mijn artikel altijd de aandacht kreeg dat het verdiende. De tips, adviezen en best practices die ik geleerd heb door samen te werken met meerdere eindredacteurs, heb ik verzameld in een lijstje dat ik nog altijd gebruik als ik content maak. Zo weet ik zeker dat mijn content de aandacht krijgt vanaf de eerste seconde.
Wellicht ben jij geen journalist of professionele contentmaker.
Maar ook dan is eindredactie een meerwaarde voor je content. Ik begrijp dat je misschien weigerachtig staat tegenover een lijstje met regels omdat je jouw eigen stem wil behouden. Je wilt niet dat je content strak, stijf of ‘gemaakt’ aanvoelt. Dat hoeft niet. Het gaat niet om rigide regels maar juist om subtiele kneepjes die je helpen om je titel nog krachtiger te maken. Zo kun je ermee spelen en die belangrijke eerste zin net wat scherper neerzetten – zonder dat je authenticiteit verloren gaat.
Als je wilt dat jouw publiek je marketingteksten wél leest, let dan op deze 3 zaken:
1. Blijf niet alleen maar hangen in goede ideeën.
2. Focus niet (alleen) op informatie maar denk ook na over de emotie die je wilt triggeren
3. Geef je eerste zin voldoende aandacht. Het is de etalage van je content.
Wat kun je vandaag doen?
Kies een onafgemaakte post of artikel uit je concepten. Denk na hoe je het actueel en aantrekkelijk zou kunnen uitwerken. Bedenk alvast een voorlopige titel of eerste zin.
Vind je het toch nog lastig? Je hoeft niet zenuwachtig te manoeuvreren zoals bij de wegenwerken in onze straat.
Klik even hier om te zien of De Copychecklists iets voor jou zijn.
Dit is een praktische collectie die ik zelf gebruik en normaalgezien alleen geef aan mijn 1:1-klanten. Omdat jij dit (lange) blogartikel tot het einde hebt gelezen, kun jij ze nu ook aanschaffen.
Je krijgt onder andere de 10 vragen om te beantwoorden voordat je een marketingtekst maakt, de 16 dominante emoties om te prikkelen voor krachtige copy, mijn persoonlijke checklist voor een pakkende titel en 27 manieren om de interesse van mensen langer vast te houden.
De CopyChecklists zijn handige pdf’s die je er altijd bij wilt houden iedere keer als je een marketingtekst maakt. Het zijn de praktische tips, handvaten en adviezen die je iedere keer duidelijkheid geven zodat je sneller en gemakkelijker winnende content maakt die bij je past. Ze zijn je vlotte route naar betere marketingteksten – zonder omwegen of vertragingen.
Gun jezelf deze exclusieve toolkit van De Copywriter. Bestel De Copychecklists met één muisklik hier:
Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
3 valkuilen die je niet mag negeren als je wilt dat mensen wél je marketingteksten lezen
Reactie plaatsen