3 redenen waarom je jouw marketingbureau niet zomaar op hun woord moet geloven (en wat je dan beter wél doet)
“Koeien loeien met een regionaal accent. Sterker nog: ze nemen het dialect van hun boer over en geven het op hun beurt door aan hun kalveren.”
Dat was wat de Britse pers schreef in de zomer van 2006.
BBC berichtte erover. Ze citeerden een melkveehouder uit Somerset en professor John Wells van de University College London. Ook andere media (zoals ITV en The Guardian) sprongen op het nieuws.
Niet alleen in Groot-Brittannië trouwens.
Ook in Australië, Polen en Nederland was het dialect van de koeien nieuws. Zie bijvoorbeeld hier of hier. En Herman Boel nam het feitje op in zijn in 2019 verschenen boek ‘999 feiten waar je meestal helemaal niets aan hebt’.
Want dat is het: een feitje.
Nieuws in komkommertijd.
Dat zegt professor Wells zelf in een e-mail die je hier terugvindt.
Een kaasmaker had hem gecontacteerd om te vragen of het mogelijk was dat koeien een geografische tongval konden hebben. De professor antwoordde dat dat “highly unlikely” was, maar dat er wel wetenschappelijk bewijs was voor regionale verschillen in de roep van vogels en dat men de kans op regionaal geloei niet helemaal kon uitsluiten.
Het telefoontje met de professor bracht de bal aan het rollen.
De PR-mensen van het kaasbedrijf schreven een persbericht met een selectieve en verdraaide versie van de woorden van de professor. En die versie ging al snel een eigen leven leiden – zelfs tot jaren later. Of om de professor te citeren: “Which all goes to show that in August the media love a silly story, however implausible.”
Ook marketingadvies nemen mensen graag klakkeloos over als dat goed klinkt.
Neem nu deze 3 Facebook-tips die sociale media bureaus dikwijls geven aan hun klanten:
❌"Je moet je logo gebruiken als profielfoto"
❌"Je moet korte posts plaatsen want lange lezen mensen niet"
❌"Sluit je post af met een resem hashtags"
Klinkt aannemelijk, maar het is fout advies.
👉🏻 Waarom is dit fout advies?
1. Mensen zitten op Facebook om te weten wat hun familie, vrienden en kennissen doen.
Met andere woorden: omwille van de connectie.
Verbinding maak je het best met een gezicht, niet met een logo. Zeker als jij het uithangbord bent van je zaak, plaats je dus best een foto als profielfoto.
(Trouwens: het heet FACEbook, niet LOGObook)
2. Lange posts krijgen meer betrokkenheid, interactie en zichtbaarheid.
Je kunt beter je verhaal vertellen als je meer ruimte neemt en meer copy gebruikt. En meer bezwaren wegnemen.
Lezen mensen je lange posts niet? Dan vinden ze die niet interessant genoeg. De lengte is nooit het probleem. (Jij leest dit artikel toch ook?)
Onlangs postte ik voor mijn klant, een restaurant uit Ieper, een lang bericht op hun Facebook-pagina. Na een paar uur had het al meer dan 400 likes, 1200 commentaren en was het 30 keer gedeeld.
Niet de lengte of het aantal tekens speelt een rol voor betrokkenheid en viraliteit, maar wel zaken zoals de actualiteitswaarde, de emotie die spreekt uit een post, de mate waarin volgers zich herkennen in wat je deelt en de manier waarop de post is opgebouwd. In dit blogartikel ga ik daar trouwens dieper op in.
3. Facebook is anders dan Instagram of X (het vroegere Twitter).
Hele rijen ### komen op Facebook al snel promotioneel en spammerig over. Mensen zoeken op Facebook niet op een bepaalde zoekterm – trouwens ook niet op LinkedIn. Sommige mensen klikken er wel eens op om inspiratie op te doen of om gelijkgestemden te vinden, maar dat is een minderheid.
Ga vooral eens na wat jij zelf doet: klik jij zelf regelmatig op hashtags bij een Facebook-post of LinkedIn-bijdrage?
Wellicht niet. Je bent niet de enige. De meeste mensen gaan rechtstreeks naar een bepaalde groep of pagina om te vinden wat ze zoeken.
Zijn hashtags dan helemaal uit den boze?
Neen. Zoals mijn streekgenoot en marketeer Wesley Butstraen opmerkt op mijn Facebook-pagina: (LINK: https://www.facebook.com/jeschrijfcoach)
Samenvattend:
📌1. Het is niet omdat iets goed of aannemelijk klinkt, dat het daarom ook waar is.
Blijf altijd kritisch als je iets hoort of leest.
📌2. Neem niet alles voor waar aan, zelfs niet als het komt van een bekende bron.
In het geval van het ‘regionale dialect van koeien’ nam ook de serieuzere pers de verdraaide waarheid over zonder te checken of het wel klopte. “Check-doublecheck altijd de informatie die je krijgt”: dat is het waardevolle advies dat ik als beginnende journalist kreeg en tot op vandaag blijf volgen.
📌3. Test altijd het advies en de social media marketingtips die je krijgt.
Wat werkt voor één persoon, bedrijf of merk werkt misschien niet voor jou. Marketing is geen exacte wetenschap. Ook posten op sociale media is dat niet.
Als het gaat om sociale media verandert er veel en de veranderingen gaan snel.
Er komen kanalen bij, algoritmes wijzigen, en de ‘ultieme social media hack’ van vandaag kan morgen misschien al niet meer werken.
Daarom is het belangrijk om terug te gaan naar de basis.
In het geval van de uitspraak “Koeien loeien met een regionaal accent” was de basis: de professor die geciteerd was. In het geval van sociale media is de basis: het geheel van bewezen technieken en succesvolle strategieën die direct response marketeers al meer dan honderd jaar toepassen en die ook in deze digitale tijden nog werken.
Als senior copywriter met een gedegen journalistieke achtergrond doe ik dat ook.
Aan ‘ultieme hacks’, goedklinkende feelgood-praatjes of uitspraken gebaseerd op los zand heb je weinig. Goede methodes, technieken en templates die in de praktijk hun waarde keer op keer bewezen hebben brengen je wel ver.
Daarom is mijn nieuwe training ‘Meer kliks & meer klanten met ChatGPT’ gefundeerd op inzichten, technieken en strategieën die echt werken.
Alles is gecheckt-gedoublecheckt én goed bevonden. Het enige dat jij nog hoeft te doen is de inzichten, templates en prompts te modelleren naar jouw situatie, markt en doelgroep en ze in te zetten.
Als jij iemand bent die niet klakkeloos overneemt wat goed klinkt maar liever voortgaat op wat echt werkt en bereid is om te implementeren en te evalueren, klik dan even hier.
Door consistent deze bewezen technieken toe te passen, zul je merken dat je social media strategie effectiever wordt en beter aansluit bij de behoeften van je publiek.
Wil je meer weten over mijn aanpak en vooral: hoe je dat concreet aanpakt in jouw situatie en hoe je ChatGPT slim kunt inzetten voor de sociale media waarop jij actief bent? Bekijk dan of ‘ Meer kliks & meer klanten met ChatGPT’ iets voor jou is: www.decopywriter.be/meerkliks